HIGH TECH
KOMUNIKACIJE, TEHNOLOŠKA REŠENJA, SAOBRAĆAJ, AERONAUTIKA, ENERGIJA I AUTOMEHANIKA
ROBOTIKA
5G na Zemlji, 4G na Mesecu
Kompanija “Nokia Amerika” i američka svemirska agencija NASA potpisale su ugovor koji treba da obezbedi uspostavljanje funkcionalne 4G mreže na površini Meseca. Ugovor je samo jedan od mnogih koji su potpisani i za čiju je realizaciju obezbeđeno čak 370 miliona dolara, a ta su sredstva namenjena razvoju tehnologije koja treba da obezbedi uspeh i napredak u daljem istraživanju svemira. “Nokijina” laboratorija Bell Labs i američka kompanija “Intuitive Machines” razvijaju sistem koji treba da integriše “Nokijine” 4G komponente u letelicu čiji je zadatak da obavi njihovo prebacivanje na Mesec, a potom i stavljanje u funkciju na njegovom tlu. Cilj je uspostavljanje 4G/lTE mreže na Mesecu, a kasnije i eventualna nadgradnja na 5G, kao što se to radi na Zemlji.
Ovo će biti prvi LTE/4G sistem komunikacije u svemiru. Očekuje se da će mreža da pruži velike mogućnosti za prenose različitih vrsta podataka, prvenstveno onih vezanih za monitoring i kontrole, daljinsko upravljanje lunarnim roverima, navigaciju u realnom vremenu i "strimovanje" video sadržaja visoke rezolucije. Predviđeno je da bude kompaktna i efikasna, posebno prilagođena da podnese ekstremne temperature, radijaciju i vakuum u svemiru.
Agencija NASA ima cilj da ponovo, najkasnije do 2024, pošalje čoveka na Mesec, kao i da obezbedi uslove za dugoročno ljudsko prisustvo i formiranje lunarnog naselja u sklopu “Artemis” programa oko 2028. godine.
TEHNOLOŠKA REŠENJA
"Proširena realnost" za pse
"Proširena" ili "dopunjena realnost" (AR - Augmented Reality) je pojam koji se koristi kada se nekoj osobi, pomoću napredne tehnologije, "proširuje viđenje sveta", najčešće kompjuterski generisanim tekstom, slikom ili zvukom. Ovome je srodan koncept "virtualne stvarnosti" (VR), ali se u tom slučaju stvaran svet potpuno zamenjuje virtuelnim, dok "proširena realnost" predstavlja nadogradnju ili dopunu stvarnog sveta namenskim digitalnim informacijama.
AR već gotovo dve decenije koristi ljudstvo mnogih vojski širom sveta, ali će sada ovaj koncept američka vojska prvi put primeniti kod pasa, i to pre svega kod onih koji se koriste u borbama. AR naočari namenjene psima su proizvod kompanije “Command Sight”, a zadatak im je da životinji omoguće da prima naredbe sa velike udaljenosti. Vojni psi su osposobljeni za otkrivanje eksploziva i detekciju mnogih drugih opasnosti, ali često su im potrebne neposredne ljudske instrukcije.
Uobičajeno je da vojnici izdaju naredbe psima pomoću signala rukama ili lasera, ali u oba slučaja to zahteva blizinu. Sada, zahvaljujući AR naočarima, psima mogu da se izdaju različite komande sa velike udaljenosti i oni mogu da se dinamično usmeravaju pomoću odgovarajućih indikatora. Naočari se dizajniraju specijalno za svakog psa. Takođe, pomoću prenosa uživo, vojnik koji vodi psa može da prati situaciju i vidi isto što vidi i životinja. Razvoj AR naočara za pse je zasad u eksperimentalnoj fazi.
ELEKTRONIKA
Raketa-transporter
Kompanija “SpaceX” Elona Maska radi na razvoju rakete koja će, brzinom od 12.000 km/h moći da dostavi 80 t tereta u bilo koje mesto na svetu. Prrvi operativni testovi predviđeni su za sledeću godinu.
Kompanija “SpaceX”, osnovana 2002. godine, već je razvila raketu “falcon 9” namenjenu višekratnoj upotrebi, koja ima mogućnost da ponese 22 t tereta.
Osim “SpaceX”, u istraživanjima i u usavršavanju novih višekratnih transportnih raketa sarađuje i kompanija “Exploration Architecture Corporation” (XArc).
AERONAUTIKA
Stiže naslednik “konkorda” i “tu-144”
Sredinom septembra, američka kompanija “Boom Technology” prikazala je javnosti prototip svog nadzvučnog vazduhoplova nazvanog “boom supersonic XB-1”. Ovaj supersonični putnički avion se pojavljuje tačno pola veka nakon svojih prethodnika - francuskog “konkorda” i sovjetskog “tupoljeva 144”, a njegov let od Londona do Njujorka treba da traje svega tri i po sata, što je otprilike upola manje u odnosu na trenutno komercijalno trajanje tog preleta.
“Boom Technology” je avion razvila potpuno samostalno, i njegov probni let treba da bude realizovan tokom sledeće godine.
“XB-1” će istovremeno biti i “ekološki” avion, pošto će emisija ugljen-dioksida u atmosferu tokom njegovog leta biti gotovo zanemarljiva. Kompanija “Boom Technology” ima za cilj da stvori uslove za serijsku proizvodnju sigurnog i ekološki visoko prihvatljivog nadzvučnog vazduhoplova, komercijalno isplativog i po svojoj i po ceni po prevezenom putniku ili teretu. Upravo su nizak komercijalni efekat, visoka cena održavanja i velika potrošnja goriva bili glavni razlozi povlačenja nadzvučnih aviona iz upotrebe.
ENERGIJA
Puna baterija za najviše 20 minuta
Karakteristike i mogućnosti svih prenosnih „pametnih” uređaja rastu, a to po pravilu prati povećana potrošnja energije. Baterije se usavršavaju, a porastom kapaciteta srazmerno raste i vreme potrebno za njihovo punjenje. Zbog toga se na tržištu sve više pojavljuju novi punjači, koji imaju veliku izlaznu struju i veći nominalni napon u odnosu na standardizovane.
Kompanija „Oppo” najavila je da će uskoro tržištu ponuditi svoj novi „charger” za mobilni telefon koji ima snagu od čak 125W, pod nazivom „Oppo 125W Flash Charge”. Njegovom primenom bi 40% baterije kapaciteta 4.000 mAh moglo da bude napunjeno za manje od pet minuta, dok bi za punjenje „do vrha” bilo potrebno oko 20 minuta. Ovakav način punjenja zahteva i posebne baterije, „double 6C” tipa, pošto je nominalni napon punjača 20 volti (standardni punjači imaju 5 volti), dok je maksimalna izlazna struja 6.25 ampera.
Standardni punjači su uobičajeno imali dva do tri sigurnosna senzora namenjenih proveri temperature baterije i statusa punjenja, dok će ih „Oppo 125W”, koji podržava SuperVOOC i VOOC flash-charge protokole, imati čak deset.
AUTOMEHANIKA
Dijagnostika kvara po zvuku
Kompanija “Škoda” je razvila aplikaciju Sound Analyzer, namenjenu lakšoj dijagnostici kvarova automobila. Aplikacija snima zvuk dok vozilo radi, a zatim snimljeni materijal upoređuje sa zvučnim datotekama iz baze kvarova. Ispitivanja su pokazala da aplikacija može da ukaže mehaničarima na određen problem sa tačnošću većom od 90%.
“Škodin” Sound Analyzer može da "čekira" deset različitih izvora zvukova, uključujući one iz sistema upravljanja, kompresora, klima uređaja ili iz kutije DSG menjača. Aplikacija pretvara snimljenu audio datoteku u spektrogram, a tehnologija veštačke inteligencije isti upoređuje sa arhiviranim zvučnim zapisima, i po odgovarajućem algoritmu indikuje eventualna odstupanja.
U “Škodi” kažu da princip analize zvuka održavanje vozila može da učini znatno efikasnijim i tako značajno skrati vreme koje je neophodno da vozilo provede u servisu. Ovaj pilot-projekat se istovremeno odvija u 14 različitih zemalja, a 245 mehaničara je angažovano na uzorkovanju audio snimaka namenjenih "procesu učenja" softvera.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|