OKO PLANETE
SAOBRAĆAJ
Pametni automobili, sigurna vožnja
Jedna nova tehnologija koja uskoro kreće na 5G mrežama trebalo bi da omogući automobilima da “razgovaraju” među sobom."C-V2X" je komunikaciona tehnologija koja koristi 5G mreže. To će omogućiti vozilima da bežično komuniciraju jedna s drugima, sa semaforima i drugom drumskom opremom. Automobili neće samo emitovati lokaciju, brzinu i smer, već će moći da se “dogovaraju” o redosledu prolaska kroz raskrsnice ili prilikom suženja puteva, da "razgovaraju" sa semaforima i usklađuju brzinu kretanja sa zelenim svetlom.
Za početak, ta tehnologija bi trebalo da pomogne vozačima u slučajevima rizika od sudara ili zbog zaleđenog puta. Automobili koji sobom upravljaju moći će da sami odlučuju šta da rade, umesto da predaju kontrolu čoveku ili se zaustavljaju kada uoče problem. "C-V2X" će time nadmašiti dva decenije star sistem "Dedicated Short-Range Communications" (DSRC). A "V2X" znači da vozila komuniciraju sa vozilima (V2V), sa infrastrukturom (V2I) i sa pešacima (V2P).
U "5GAA", konzorcijumu koji podržava "C-V2X", sada je 120 članova, među kojima su: “Audi”, “BMV”, “Daimler”, “Ford”, “GM”, “Honda”, “Hjundai”, “Nisan”, “Folksvagen” i “Volvo”, zatim tehnološke kompanije “Intel”, “Samsung” i “Kvalkom”, “Boš” i drugi proizvođači autoelektronike i mrežne opreme...
Mreža 5G može da prenosi više podataka od 4G i da omogući automobilima da “razmenjuju” podatke sa svojih senzora, putem kamera i radara. Zagovornici "C-V2X" tek treba da uvere vlasti u nove prednosti i dobiju deo frekvencijskog opsega. Federalna komisija SAD-a za komunikacije razmatra stavove o tome, tela EU su u julu signalizirala da su zainteresovana za razvoj "C-V2X", a neki kineski gradovi već rade na tome.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|