EGZOTIČNI NARODI
Oliver Klajn
Bajake
Očevi koji doje decu
Glavna karakteristika pigmejskih naroda je omanji rast. Sam izraz se uglavnom odnosi na afričke Pigmeje koji žive u slivu reke Kongo. Ove plemenske zajednice se dele na tri grupe koja naseljavaju različite zemlje Crnog kontinenta. Jedna od njih je Bambenga ili, kako se drugačije naziva, Mbenga. Ovoj zajednici naroda pripadaju Bajake koje žive na jugozapadu Centralnoafričke republike i na severu Kongo Brazavila. Vrlo srodni su sa narodom Baka koji živi u istim državama kao i Bajake.
Brojnost Bajaka se procenjuje na oko pedeset hiljada. Pored osnovnog, postoji najmanje pet regionalnih varijanti imena ovog naroda. Sami sebe nazivaju Bisindima, što je autonim koji označava „ljude izšuma“. Stanovnike okolnih sela sa kojima trguju zovu Ngandu. Bez problema prolaze državnu granicu koja ih razdvaja.
Vrhovno božanstvo je Komba i njemu pripisuju stvaranje šuma. Tom kultu je posvećen veliki broj basni koje su Bajake stvorile. Pored tradicionalne vere, sve je više hrišćana među njima. Žive u društvu lovaca-sakupljača mada, u poslednje vreme, neki od njih sade useve. Imaju vrlo raznovrsnu i neobičnu ishranu koja uključuje, pored voća, korenja, pečurki i oraha, različitu divljač i oko dvadeset vrsta insekata, uz brojne biljke.
Razmenjuju ono što pronađu u šumi za niz poljoprivrednih namirnica u preko 15 plemena u okruženju, po principu trampe. Podeljeni su na klanove koji su slabo povezani. Do saradnje dolazi uglavnom povodom verskih rituala, a ima i brakova između pripadnika različitih klanova. U interakciji sa drugim plemenima, najčešće loše prolaze i neretko su primorani da rade najteže poslove.
Posvećenost Bajaka porodičnom životu je tolika da deluje da prevazilazi granice verovatnog! Muž i žena zajedno učestvuju u hranjenju dece a oboje idu u lov i obavljaju maltene sve društvene aktivnosti. Ne postoji klasična podela na muške i ženske poslove jer su muškarci uvek spremni da priskoče u pomoć svojim suprugama. Na drugoj strani, uočen je slučaj žene koja je lovila u osmom mesecu trudnoće. Druge majke su išle u lov na opasne antilope sa novorođenim bebama, koje su bile privezane za njih.
Pripadnici jačeg pola ovog naroda su najposvećeniji očevi na svetu. Američki antropolog Beri Hjuelt živeo je među Bajakama i zabeležio da, u odsustvu majke, muškarci doje bebe! Svojim bradavicama smiruju dete. Takođe je utvrdio da očevi više vremena provode kraj svoje odojčadi nego što je to igde slučaj.
Uprkos punoj ravnopravnosti žena u domaćinstvu, najviše funkcije u zajednici pripadaju muškarcima.
Titula lovca na slonove odražava dugu tradiciju njihovog učešća u trgovini slonovačom. Bajake su, u 19. veku, loveći, pribavljali kljove. Od vremena francuske kolonijalne uprave, u prvoj polovini prošlog stoleća, vršen je pritisak da napuste svoje tradiconalne domove u džungli. Većina je odbila da to učini i pređe u novostvorena naselja.
Danas je njihov tradicionalni način života na udaru jer moraju da rade brojne fizičke poslove. Stvaranje nacionalnih parkova ih sputava u lovu, seča drva privlači veliki broj ljudi sa strane a veliki problem predstavlja i profesinalni lov koji uništava divljač.
Govore jaka jezikom, koji pripada bantu porodici jezika. Kada je reč o rečniku, imaju dosta zajedničkih crta sa narodom Baka. To se uglavnom odnosi na reči koje označavaju objekte u šumi oko kojih se odvija svakodnevni život ovog naroda.
Muzika ima značajnu ulogu u životu Pigmeja uopšte pa tako i Bajaka. Reč je o polifonoj muzici koja je privukla pažnju etno-muzikologa na zapadu.
Oliver Klajn
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|