HIGH TECH
GRAĐEVINARSTVO, SAOBRAĆAJ, ŽELEZNICE,
ARHITEKTURA, AKUSTIKA, I AVIOPROMET
GRAĐEVINARSTVO
Najviši tunel na svetu
Na Tibetu je, na 4.750 m nadmorske visine, sredinom aprila otvoren najviši drumski tunel na svetu. Tunel sa dve saobraćajne cevi, dug 5,7 km, deo je novog kineskog autoputa dužine 400 km koji povezuje tibetsku prestonicu Lasu s gradom Ningči, na jugoistoku Tibeta.
Izgradnja tunela na 5.018 m visokoj planini Mila, započeta je 2015. godine, a njegovim završetkom put je skraćen za 12,3 km. Izvršni direktor projekta “Mila Mountain Tunnel” Gong Bin izjavio je da je, tokom gradnje, ostvareno više od deset tehnoloških poduhvata. Građevinari su pune četiri godine radili u izuzetno surovim vremenskim uslovima i na velikim visinama, borili su se sa hladnoćom i nedostatkom kiseonika. Oko 2.000 radnika je bilo izloženo i mnogim drugim izazovima kao što su prevoz sredstava, transport materijala i svih drugih neophodnih namirnica na gradilište.
Novi autoput je važna saobraćajnica prema istočnom delu Tibeta i očekuje se da, osim razvoju turizma, doprinese i industrijskom napretku.
SAOBRAĆAJ
Roboti proizvode registarske tablice
Dubai je poznat po tehnološkim inovacijama, a tokom aprilau njemu je otvorena prva fabrika na svetu koja, u procesu proizvodnje registarskih tablica za vozila, koristi isključivo robote. Pogon u “Customers Happiness Centru” u Deiri može da proizvede čak 33.000 tablica dnevno. U procesu proizvodnje je primenjena tehnologija četvrte industrijske revolucije koja koristi veštačku inteligenciju prilikom štampanja registarskih oznaka, bez neophodne ljudske intervencije. U ovom sistemu, robot prima elektronske naloge za štampanje putem sistema e-Licensing nakon čega kreće izrada tablice. Sistem prati ciklus i proverava ispravnost svakog koraka korišćenjem QR koda koji je pričvršćen na tablici.
U bliskoj budućnosti, vladina agencija za puteve i transport RTA (Roads and Transport Authority) instaliraće 10 sličnih mašina u centrima pružalaca usluga širom države. Za tehnološku implementaciju je zadužena nemačka kompanija “Tonnes Middle East”. Svaka proizvodna jedinica može da proizvede 11 hiljada tablica dnevno, odnosno 350 do 700 tablica po satu maksimalno ili jednu tablicu za 15 sekundi. Takođe, mašina ima mogućnost da istovremeno štampa šest različitih tipova tablica.
ŽELEZNICE
Nova generacija "maglev" vozova
Nova generacija kineskih magnetno-levitirajućih vozova biće uvedena u rad već sledeće godine. Ovi vozovi predstavljaju treću generaciju levitirajućih vozova srednje i niske brzine, a proizvodi ih kompanija “CRRC ZhuZhou Locomotives”. Nove garniture kretaće se brzinom brzinom od oko 200 km/h, što je 40 km/h brže od verzije 2.0 i dvostruko brže od verzije 1.0. Kada uđu u saobraćaj, ovi vozovi će biti najbrži komercijalne levitirajuće kompozicije koje je u potpunosti razvila i proizvela neka kineska kompanija. U odnosu na tradicionalne vozove, ovaj model je sigurniji i tiši. Sa bukom od 70 decibela, tiši je od običnog usisavača prašine.
“CRRC ZhuZhou” je podružnica China Railway Rolling Stock Corporation-a, jednog od najvećih svetskih proizvođača železničkih voznih sredstava. Verzija 1.0 voza je već dve godine u saobraćaju u Čang suu, glavnom gradu provincije Hunan. Model 2.0 je i testiran na tim lokacijama. Međutim, za rasliku od prve i druge verzije, koje nisu mogle da saobraćaju bez ljudske posade, trećoj mašinovođa neće biti potreban već će se upravljati daljinskom komandom.
Kad testiranje bude završeno, voz će saobraćati između gradova udaljenih od 50 do 200 km.
ARHITEKTURA
Prvi evropski podvodni restoran
U Norveškoj je otvoren prvi evropski podvodni restoran. U njemu već vlada poprilična gužva, pošto je mesto za ručak među morskom florom i faunom rezervisalo više od 7.000 znatiželjnih. Restoran je smešten u južnom delu Norveške i svojim izgledom podseća na ogromnu betonsku cev koja je jednim delom potopljena u Severno more. Norveški naziv mu je "Under", što znači i "čudo".
Za neobičan dizajn ovog ugostiteljskog objekta je zaslužna poznata norveška arhitektonska kompanija "Snoehetta", koja je učestvovala u izradi projekta zgrade Opere u Oslu i za Nacionalni memorijalni muzej "11. septembar" u Njujorku. Ulazak u "Under" podseća na predvorje saune, pošto njegov gornji deo prekrivaju drvene daske i lamperija. Prema podmorju u kome je smeštena velika restoranska dvorana kapaciteta od oko 40 gostiju, vodi 8 m dugačko stepenište. Konstrukcija objekta je maksimalno bezbedna, napravljena tako da se lako nosi i sa veoma lošim vremenskim uslovima.
Gosti mogu da uživaju u obrocima čija su osnova morski plodovi i namirnice lokalnih dobavljača. Cena obroka po osobi ide i do 3.700 kruna tj. oko 430 evra, uključujući piće. I pored visokih cena, očekuje se da bi, svake godine, u “Underu” moglo da obeduje preko 12.000 ljudi.
AKUSTIKA
Akustični metamaterijal
Istraživači sa Univerziteta u Bostonu su dizajnirali kostrukciju koja ima mogućnost da blokira 94 odsto dolaznih zvukova. Reč je o 3D štampanom uređaju u obliku prstena, napravljenom od metamaterijala i izrađenim u skladu sa složenim matematičkim formulama. Oblik je dizajniran da zaustavlja dolazne zvučne talase, maksimalno vršeći njihovu refleksiju. Prsten je obložen akustičnim metamaterijalom koji dodatno apsorbuje zvuk i vibracije pretvara u toplotu. Ovaj uređaj nije hermetički zatvoren; kroz njega lako prolaze vazduh i svetlost.
Ksin Žang, profesor sa Univerziteta u Bostonu koji je na čelu projekta, uveren je da su potencijali novog pristupa izuzetno visoki, pošto se u praksi često dešavaju situacije kada je, po pravilu, potrebno maksimalno "blokiranje" prolaska zvučnih talasa i vibracija uz neometan protok vazduha i svetlosti.
AVIOPROMET
Mesta za stajanje u avionu
Donedavno nezamisliva "stajaća sedišta" u avionima uskoro bi mogla da postanu realnost. Na prezentaciji “Aircraft Interiors Expo” u Hamburgu predstavljen je novi tip sedišta za avione. Ukoliko budete odabrali da putujete vodećim svetskim kompanijama, postojaće mogućnost da i dalje letite zavaljeni u udobna sedišta. Međutim, ako izbor padne na neke niskobudžetne kompanije, situacija bi, što se tiče komfora, mogla značajno da se promeni.
Italijanska kompanija "Aviointeriors" predstavila je nova (ako tako može da se kaže - sedišta) Skyrider 3.0. Ona su dizajnirana da povećaju kapacitet putnika za 20 odsto, uz osetno nižu cenu putničke karte. Sedišta 3.0 su 50 odsto lakša od sadašnjih koja se nalaze u ekonomskoj klasi, ali su i jeftinija i lako se održavaju. Istraživanje koje je obavila niskobudžetna kompanija “Ryanair” još 2010. godine, pokazalo je da je 80.000 od 120.000 ispitanika spremno da putuje po manjoj ceni karte u stajaćim sedištima. Upotreba ovakvih sedišta u civilnom vazduhoplovstvu za sada nije odobrena.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|