MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
 Planeta Br. 87 | 50 čuda svemira
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 87
Planeta Br 87
Godina XVI
Novembar - Decembar 2018.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 119
Sept. 2024g
Br. 120
Nov. 2024g
Br. 117
Maj 2024g
Br. 118
Jul 2024g
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

AERONAUTIKA

 

Lake letelice

Tri decenije u zmajevom sedištu

 

Motorno zmajarstvo kod nas i našem okruženju ubrzano se razvija u poslednjih 30 godina. Od samih početaka, kad su korišćeni jeftini i tada jedini „trabant“ motori za pogon letelica i spora mađarska krila pa do danas, kada se koriste savremeniji „rorax  914“ motori velike snage i krila koja omogućavaju brzinu do skoro 200 km/h, motorno zmajarstvo zauzima zavidno mesto na listi korišćenja ultra-lakih letelica.

Aeronautika

Lake letelice su uglavnom u privatnoj svojini i hangarisane na malim privatnim letelištima, koja niči svakog dana zahvaljujući novom zakonu koji omogućava registraciju malih letelišta za privatnu upotrebu. Za motornog zmaja je dovoljna poletno-sletna staza od 150 m sa još malo prostora okolo, bez prepreka, što je površina koja se, po zakonu, registruje za tu upotrebu.
Pored brojnih letelišta motornih zmajeva, letenje se obavlja i sa vodenih površina -  hidro-zmajevima opremljenim plovcima ili čamcem umesto točkova. U zimskim planinskim oblastima, umesto točkova, zmajevima se montiraju skije za obavljanje poletanja i sletanja sa snežnih površina.

Bezbedno letenje motornim zmajem podrazumeva obaveznu registraciju letelice, letelišta i aerodroma, dozvolu pilota i blagovremenu najavu leta kontroli leta. Sloj slobodnog vizuelnog letenja u Srbiji je do 450 m iznad terena, uz izbegavanje zona koje su zakonom regulisane. Svi pravilnici i zakonski normativi nalaze se na sajtu Direktorata civilnog vazduhoplovstva www.cad.gov.rs).
Paralelno sa gradnjom svog prvog motornog zmaja 1988. godine, završio sam obuku kod mađarskih instruktora Šturmana i Vebera, u Bajši - navodi Branimir Miljković, pionir ove letačke discipline u nas. - U to vreme, Jugoslavija nije imala zvaničnu školu pa sam za dozvolu morao da odem do Mađarske i tamo obavim polaganje ispita, prvo za pilota a zatim i za instruktora letenja na motornom zmaju. A uz pomoć penzionisanog vojnog penzionera Valtera Kučare, 1993. registrovao sam prvu školu za pilote motornih zmajeva, u Valjevu, na aerodromu u Divcima. To su bili počeci obuke u našoj državi.

Aeronautika


Prvi let motornim zmajem iznad Beograda izveden je 16. oktobra 1993. Tom prilikom, na aero-mitingu u organizaciji aero-kluba „Naša krila“, padobranka Daca Denić podignuta je na visinu od 1000 m iznad Kalemegdana, odakle je izvela prvi skok padobranom iz motornog zmaja.

Aeronautika

Prvi let motornim zmajem iznad Beograda izveden je 16. oktobra 1993.

 

Aeronautika

Bane Miljković posle 30. godina na istom mestu

 


Legalizacija delatnosti

Učestvovao sam u osnivanju Komisije za davanje dozvola za letenje, pri našem Ministarstvu saobraćaja, i donošenju odgovarajućeg pravilnika. Morao sam tadašnjim inspektorima da donesem motornog zmaja pred zgradu SIV-a 2, da bi se nadležni uverili da tako nešto postoji. Doneli smo mađarskog zmaja Steve Preradovića, iz Bajše, a zatim video-rikorderom prikazali let motornog zmaja. Nije bio lak put do legalizacije zmajarstva u Jugoslaviji - seća se Miljković.

 

AeronautikaSajt za popularizaciju

U cilju popularizacije zmajarstva i ultra-lake avijacije, već dvadesetak godina aktivan je sajt www.airban.net (ažurira ga Branimir Miljković), na kojem se nalazi preko 6.000 fotografija i bezbroj reportaža koje prate kretanja i događaje kod nas i u svetu iz oblasti motornog zmajarstva i korišćenja ultra-lake avijacije. Bogatstvom reportaža i brojem fotografija, pomenuti sajt je, možda, i najveći sajt na svetu iz te oblasti. Branimir Miljković, baveći se i snimanjem događaja kamerom, poseduje veliki broj filmova o dešavanjima i manifestacijama, što se sve može naći na sajtu.
Motorni zmajevi su danas tehnički savršene letelice. Veoma su brzi i bezbedni, opremljeni su svom neophodnom opremom za obavljanje letova na duže staze. Poseduju raketni padobran za slučaj loma letelice; jednim potezom, u deliću sekunde aktivira se raketa koja za sobom izvlači iz spremnika padobran i spasava letelicu sa posadom i na malim visinama. Najzastupljeniji model padobrana na našim letelicama je „galaxy“, češke proizvodnje.

Aeronautika


“Trabant” za let

Neispravan “trabant” motor dobio sam na poklon. Prepravkama, uglavnom na strugu i glodalici, rađenim skoro godinu dana, uz pomoć Filipa Pavlice, iz Borče, motor je doveden do savršenstva. Filip je bio veoma važan u tom poduhvatu; propisno se namučio da pomogne jer je trebalo prepraviti svaki deo da bi se od klasičnog “trabantovog” motora od 26 ks “nabudžio” motor snage 40 ks koji može da pogoni zmaja sa dve osobe - priča Miljković. - Zatim je sledila gradnja trokolice zmaja. Elisu sam nabavio u Bajši, od stomatologa Aleksandra Laluje, u to vreme pionira a kasnije vrhunskog majstora za izradu elisa.
Kasnije počinje uvoz fabričkih motornih zmajeva. Zmajevi stižu sa nekoliko strana. Sa severa, iz Ajdovščine, poznatog proizvođača Ive Boskarola, i malo istočnije, iz Mađarske, proizvođača Zoltana Molnara. Uvozilo se i iz Grčke.

Aeronautika

Smotre

Na prvim smotrama zmajeva i UL letelica, prof. Mile Lekić, iz Novog Sada, prikazao je konstrukciju ultra-lakog aviona i motornog zmaja namenjenog poljoprivredi. Ekipa “Dunđerski” konstruisala je prvi fabrički metalni ultra-laki avion, u Pančevu. Pojavili su se i jedna savršena konstrukcija žirokoptera zaboravljenog konstruktora iz okoline Inđije i par zmajeva iz Novog Sada, sa ekipom Đorđa Munka, Mihajla Benka i Ivana Benašića.
Pored brojnih druženja po letelištima i aerodromima, piloti motornih zmajeva godinama organizuju takmičenja u više disciplina. Na prvom državnom prvenstvu Jugoslavije, održanom 1994. u Golubincima, kod Stare Pazove, u organizaciji kluba „Pegaz“ (tada ga je vodio Miroslav Stančević), Branimir Miljković osvojio je prva mesta u svim disciplinama.

Aeronautika

Preleti

Sa dugogodišnjim iskustvom, svetski proizvođači zmajeva proizvode savršene modele čije se cena kreću i preko 50.000 evra. Današnji piloti svojim letelicama obilaze svet. Ostvareno je i bezbroj dugih preleta: London-Sidnej, Amerika-Evropa i mnogi drugi. Ostvaren je i let preko Himalaja (na visini od preko 10.000 m) sa kiseoničkim bocama.

Aeronautika

Kao reklamni pano

Pre dvadesetak godina, pre pojave dronova, zmaj je bio idealna letelica za snimanja iz vazduha. Godine 1993. leteći zmajem iznad obala Save, Dunava i jezera Ade Ciganlije, izlepljenim porukama na krilima, Branimir Miljković je reklamirao brojne firme i sajmove.

Klubovi

Danas, veliki broj gradova u Srbiji ima zmajarske klubove. Aktivniji zmajarski klubovi i letelišta su: „13. maj“ - Zemun Polje, Aero klub „Vihor“ - Nova Pazova, Aeroklub „Ćuprija“, Aeroklub „Falcon“ - Pančevo, Aerodrom Subotica, Vlada Uglješić - Mitrovica..

Aeronautika


Aeronautika


Aeronautika

 

 

 

Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 120
Planeta Br 120
Godina XXI
Novembar - Decembar 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2024 PLANETA