AERONAUTIKA
Lake letelice
Tri decenije u zmajevom sedištu
Motorno zmajarstvo kod nas i našem okruženju ubrzano se razvija u poslednjih 30 godina. Od samih početaka, kad su korišćeni jeftini i tada jedini „trabant“ motori za pogon letelica i spora mađarska krila pa do danas, kada se koriste savremeniji „rorax 914“ motori velike snage i krila koja omogućavaju brzinu do skoro 200 km/h, motorno zmajarstvo zauzima zavidno mesto na listi korišćenja ultra-lakih letelica.
Lake letelice su uglavnom u privatnoj svojini i hangarisane na malim privatnim letelištima, koja niči svakog dana zahvaljujući novom zakonu koji omogućava registraciju malih letelišta za privatnu upotrebu. Za motornog zmaja je dovoljna poletno-sletna staza od 150 m sa još malo prostora okolo, bez prepreka, što je površina koja se, po zakonu, registruje za tu upotrebu.
Pored brojnih letelišta motornih zmajeva, letenje se obavlja i sa vodenih površina - hidro-zmajevima opremljenim plovcima ili čamcem umesto točkova. U zimskim planinskim oblastima, umesto točkova, zmajevima se montiraju skije za obavljanje poletanja i sletanja sa snežnih površina.
Bezbedno letenje motornim zmajem podrazumeva obaveznu registraciju letelice, letelišta i aerodroma, dozvolu pilota i blagovremenu najavu leta kontroli leta. Sloj slobodnog vizuelnog letenja u Srbiji je do 450 m iznad terena, uz izbegavanje zona koje su zakonom regulisane. Svi pravilnici i zakonski normativi nalaze se na sajtu Direktorata civilnog vazduhoplovstva www.cad.gov.rs).
Paralelno sa gradnjom svog prvog motornog zmaja 1988. godine, završio sam obuku kod mađarskih instruktora Šturmana i Vebera, u Bajši - navodi Branimir Miljković, pionir ove letačke discipline u nas. - U to vreme, Jugoslavija nije imala zvaničnu školu pa sam za dozvolu morao da odem do Mađarske i tamo obavim polaganje ispita, prvo za pilota a zatim i za instruktora letenja na motornom zmaju. A uz pomoć penzionisanog vojnog penzionera Valtera Kučare, 1993. registrovao sam prvu školu za pilote motornih zmajeva, u Valjevu, na aerodromu u Divcima. To su bili počeci obuke u našoj državi.
|
Prvi let motornim zmajem iznad Beograda izveden je 16. oktobra 1993. Tom prilikom, na aero-mitingu u organizaciji aero-kluba „Naša krila“, padobranka Daca Denić podignuta je na visinu od 1000 m iznad Kalemegdana, odakle je izvela prvi skok padobranom iz motornog zmaja.
Prvi let motornim zmajem iznad Beograda izveden je 16. oktobra 1993.
Bane Miljković posle 30. godina na istom mestu
|
Legalizacija delatnosti
Učestvovao sam u osnivanju Komisije za davanje dozvola za letenje, pri našem Ministarstvu saobraćaja, i donošenju odgovarajućeg pravilnika. Morao sam tadašnjim inspektorima da donesem motornog zmaja pred zgradu SIV-a 2, da bi se nadležni uverili da tako nešto postoji. Doneli smo mađarskog zmaja Steve Preradovića, iz Bajše, a zatim video-rikorderom prikazali let motornog zmaja. Nije bio lak put do legalizacije zmajarstva u Jugoslaviji - seća se Miljković. |
Sajt za popularizaciju
U cilju popularizacije zmajarstva i ultra-lake avijacije, već dvadesetak godina aktivan je sajt www.airban.net (ažurira ga Branimir Miljković), na kojem se nalazi preko 6.000 fotografija i bezbroj reportaža koje prate kretanja i događaje kod nas i u svetu iz oblasti motornog zmajarstva i korišćenja ultra-lake avijacije. Bogatstvom reportaža i brojem fotografija, pomenuti sajt je, možda, i najveći sajt na svetu iz te oblasti. Branimir Miljković, baveći se i snimanjem događaja kamerom, poseduje veliki broj filmova o dešavanjima i manifestacijama, što se sve može naći na sajtu.
Motorni zmajevi su danas tehnički savršene letelice. Veoma su brzi i bezbedni, opremljeni su svom neophodnom opremom za obavljanje letova na duže staze. Poseduju raketni padobran za slučaj loma letelice; jednim potezom, u deliću sekunde aktivira se raketa koja za sobom izvlači iz spremnika padobran i spasava letelicu sa posadom i na malim visinama. Najzastupljeniji model padobrana na našim letelicama je „galaxy“, češke proizvodnje.
“Trabant” za let
Neispravan “trabant” motor dobio sam na poklon. Prepravkama, uglavnom na strugu i glodalici, rađenim skoro godinu dana, uz pomoć Filipa Pavlice, iz Borče, motor je doveden do savršenstva. Filip je bio veoma važan u tom poduhvatu; propisno se namučio da pomogne jer je trebalo prepraviti svaki deo da bi se od klasičnog “trabantovog” motora od 26 ks “nabudžio” motor snage 40 ks koji može da pogoni zmaja sa dve osobe - priča Miljković. - Zatim je sledila gradnja trokolice zmaja. Elisu sam nabavio u Bajši, od stomatologa Aleksandra Laluje, u to vreme pionira a kasnije vrhunskog majstora za izradu elisa.
Kasnije počinje uvoz fabričkih motornih zmajeva. Zmajevi stižu sa nekoliko strana. Sa severa, iz Ajdovščine, poznatog proizvođača Ive Boskarola, i malo istočnije, iz Mađarske, proizvođača Zoltana Molnara. Uvozilo se i iz Grčke. |
|
Smotre
Na prvim smotrama zmajeva i UL letelica, prof. Mile Lekić, iz Novog Sada, prikazao je konstrukciju ultra-lakog aviona i motornog zmaja namenjenog poljoprivredi. Ekipa “Dunđerski” konstruisala je prvi fabrički metalni ultra-laki avion, u Pančevu. Pojavili su se i jedna savršena konstrukcija žirokoptera zaboravljenog konstruktora iz okoline Inđije i par zmajeva iz Novog Sada, sa ekipom Đorđa Munka, Mihajla Benka i Ivana Benašića.
Pored brojnih druženja po letelištima i aerodromima, piloti motornih zmajeva godinama organizuju takmičenja u više disciplina. Na prvom državnom prvenstvu Jugoslavije, održanom 1994. u Golubincima, kod Stare Pazove, u organizaciji kluba „Pegaz“ (tada ga je vodio Miroslav Stančević), Branimir Miljković osvojio je prva mesta u svim disciplinama.
Preleti
Sa dugogodišnjim iskustvom, svetski proizvođači zmajeva proizvode savršene modele čije se cena kreću i preko 50.000 evra. Današnji piloti svojim letelicama obilaze svet. Ostvareno je i bezbroj dugih preleta: London-Sidnej, Amerika-Evropa i mnogi drugi. Ostvaren je i let preko Himalaja (na visini od preko 10.000 m) sa kiseoničkim bocama.
Kao reklamni pano
Pre dvadesetak godina, pre pojave dronova, zmaj je bio idealna letelica za snimanja iz vazduha. Godine 1993. leteći zmajem iznad obala Save, Dunava i jezera Ade Ciganlije, izlepljenim porukama na krilima, Branimir Miljković je reklamirao brojne firme i sajmove.
Klubovi
Danas, veliki broj gradova u Srbiji ima zmajarske klubove. Aktivniji zmajarski klubovi i letelišta su: „13. maj“ - Zemun Polje, Aero klub „Vihor“ - Nova Pazova, Aeroklub „Ćuprija“, Aeroklub „Falcon“ - Pančevo, Aerodrom Subotica, Vlada Uglješić - Mitrovica.. |
|
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|