TEMA BROJA
Kako se puni električni auto?
U smislu cene vozila pri kupovini, električni automobili su očigledno još uvek skuplji od konvencionalnih vozila - mada se kompanije kao što su „Renault” i „Nissan” snalaze s rešenjima koja kupcima nude da bateriju uzmu na lizing.
Električna energija je svakako jeftinija od benzina ili dizela. Put od 160 km u električnom automobili koštati 3-4 funte u zavisnosti od cena struje, u poređenju sa 15 funti u vozilu na benzin.
Ključno je pitanje: šta kupci mogu sebi da priušte? Kada je „Volvo” najavio da će novi modeli koje će lansirati počev od 2019, biti električni ili hibridni, kompanija je naglasila da će to biti isključivo premium modeli, što znači: skupi.
Prva generacija kupaca električnih automobila bili su vlasnici porodičnih kuća gde je lako uključiti automobil u struju. Velika većina vlasnika „nissan leaf” modela su porodice sa 2,4 deteta u proseku, i to roditelji sa parking prostorom koji nije na ulici.
Za sada, kupovina automobila podrazumeva značajnu finansijsku odluku i porodicama s niskim primanjima biće neophodna pomoć države i podsticaji za prelazak na električna vozila.
❯Zar baterije ne crkavaju posle nekoliko godina?
Proizvođači električnih automobila prodaju svoje modele s garancijom za baterije, kojima se tokom vremena smanjuje kapacitet.
U slučaju modela „nissan leaf”, ta garancija važi pet godina ili skoro 100.000 km, odnosno osam godina i 160.000 km u verzijama s većom baterijom. Međutim, činjenica je da se na kraju ipak moraju kupiti nove baterije. Električni automobili su u upotrebi dovoljno dugo da bi se uspostavilo tržište polovnih baterija. Ima kompanija u oblasti energetike koje prodaju korišćene električne baterije za upotrebu u domaćinstvima.
❯Hoće li dizelaši izgubiti na vrednosti?
Verovatno hoće. Jedna web platforma za kupoprodaju automobila tvrdi da su vesti loše za korišćena dizel vozila, pri čemu im cena pada brže nego ikada ranije. Predviđa se da bi, u toku naredne godine, prosečna cena korišćenih dizel automobila mogla da padne čak za 15% u poređenju sa sadašnjim.
❯Šta će biti sa benzinskim pumpama?
Na primer, širom Velike Britanije postoji 8.476 benzinskih pumpi. One se zatvaraju brzinom od oko 100 pumpi godišnje tako da će, s rastom broja električnih vozila, do 2035. ostati u funkciji najviše 6000 tradicionalnih pumpi. Taj broj će verovatno nastaviti da se smanjuje.
❯Da li su ta kola zaista bolja u kontekstu klimatskih promena?
Jesu, čak i ako se u hibridnim vozilima koriste fosilna goriva. U razvijenim zemljama danas, 50% energije potiče iz nisko ugljeničnih izvora, a taj udeo veoma brzo raste, zbog čega će količina štetnih gasova iz hibridnih vozila takođe opadati.
❯Odakle će dolaziti materijal za proizvodnju baterija?
Analitičari očekuju 100 puta veću proizvodnju litijuma, ključnog materijala za baterije koje se ugrađuju u električne automobile. Najveći deo litijuma će stizati iz Južne Amerike, naročito iz Čilea i Bolivije, koji tvrde da raspolažu sa 70% svetskih rezervi ove rude. Kina i Australija takođe imaju litijum
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|