TEMA BROJA
Električni automobil – Istorija
Tegoban početak
Predstavljeni prvi put pre vile od 100 godina, električni automobili su danas sve popularniji zbog istih razloga koji su ih tada cinill li popularnim. Bez obzira da li se radi o hibridnom autu hibridnom vozilu koje se može puniti na struju, ili isključivo električnom automobilu potražnja za vozilima na električni pogon ce i dalje rasti jer njihove cene padaju a potrošači gledaju da uštede novac za gorivo.
1832-1839.
Škotski pronalazač Robert Anderson stvara prve jednostavne električne kočije pokretane uz pomoć ne obnovljivih osnovnih ćelija.
1835.
Amerikancu Tomasu Davenportu se pripisuje izrada prvog električnog vozila upotrebljivog u praktične svrhe (mala lokomotiva).
1859. Francuski fizičar Gaston Planté pronalazi obnovljivu bateriju na bazi olova i kiseline. Godine 1881. njegov zemljak Camille Faure je unapredio mogućnosti te baterije kao izvora struje i razvio osnovnu bateriju na bazi olova i kiseline koja je mogla da se koristi u automobilima.
1891. William Morrison, iz Ajove, pravi prvi uspešan električni automobil u SAD.
1893.
Nekoliko različitih modela električnih automobila izloženo u Čikagu.
1897.
Prva električna taksi vozila izlaze na ulice grada Njujorka početkom godine. Pope Manufacturing kompanija iz Konektikata postaje prvi industrijski proizvođač električnih automobila.
1899. Uveren da će električna energija u budućnosti pokretati automobile, Tomas Alva Edison pokreće svoju misiju za stvaranje dugotrajnih, snažnih baterija za industrijski proizvedene automobile. Iako su njegova istraživanja rezultirala izvesnim poboljšanjima alkalnih baterija, on posle deset godina napušta taj svoj rad.
1900.
Električni automobil doživljava svoje najbolje dane. Od 4.192 automobila proizvedena u SAD te godine 28 procenata pokreće električna energija, a električni automobili čine jednu trećinu svih automobila na ulicama Njujorka, Bostona i Čikaga.
1908.
Henri Ford iznosi na tržište masovno proizveden Model T sa benzinskim pogonom, što je ozbiljno uticalo na tržište automobila u SAD.
1912. Čarls Ketering pronalazi prvi upotrebljivi električni starter za automobile. Njegov pronalazak čini automobile na benzinski pogon primamljivijim za potrošače zato što eliminiše nezgrapnu ručnu kurblu.
1920. U toku 20-tih godina XX veka električni automobil gubi svojstva industrijski isplativog proizvoda. Propast električnog automobila se može pripisati većem broju faktora, uključujući i želju za posedovanjem vozila podobnih za prelaženje većih razdaljina, nedostatku konjskih snaga motora, ali i postojećoj izrazitoj pristupačnosti benzina.
1966. Kongres SAD donosi prva zakonodavna akta preporučujući korišćenje električnih vozila kao načina za smanjenje zagađivanja vazduha. Galupovo istraživanje pokazuje da je 33 miliona Amerikanaca zainteresovano za električna vozila.
1970-te Zabrinutost zbog visokih cena nafte, koja dostiže vrhunac s arapskim naftnim embargom 1973, i sve jači pokret za ekološku zaštitu rezultiraju obnovljenim interesom za električne automobile i među potrošačima i među proizvođačima.
1972. Victor Wouk , „kum hibridnog vozila”, razvija prvo u potpunosti hibridno vozilo, modifikujući 1972 „buick skylark” model Dženeral Motorsa (GM), predstavljen prvobitno u okrivu državnog programa za podsticanje ekološki „čistih” autobomila.
1974. Kompanija Vanguard-Sebring City Car po prvi put izlazi u javnost na simpozijumu o električnim vozilima u Vašingtonu. To vozilo je dostizalo brzinu od skoro 50 km/h i pouzdano je po lepom vremenu moglo da pređe oko 65 km pre ponovnog punjenja.
Do 1975. ta kompanija je postala šesti po veličini proizvođač automobila u SAD, ali je prestala s radom svega nekoliko godina kasnije.
1975.
Nacionalna pošta SAD je, u okviru jednog probnog programa, nabavila 350 električnih džipova za isporučivanje pošiljaka.
1976. Kongres SAD je usvojio zakon o istraživanju i razvoju električnih i hibridnih vozila. Namera zakona je bila da podstakne razvoj novih tehnologija, uključujući i unapređivanje baterija, motora i drugih hibridno-električnih komponenti.
1988. Rodžer Smit, izvršni menadžer „Dženeral Motorsa”, saglasio se da finansira istraživačke napore za stvaranje električnog automobila namenjenog svakodnevnim potrebama potrošača.
Ta kompanija se udružuje sa kompanijom „AeroVironment” iz Kalifornije da bi razvili vozilo koje će postati poznato kao EV1, a koje je jedan od njihovih zaposlenih nazvao „ vozilo s najefikasnijim postupkom proizvodnje na svetu”. Neki od entuzijasta pribojavali su se da EV1 nikada nije ozbiljno shvaćen kao masovan industrijski proizvod od strane samog proizvođača.
1990.
Kalifornija usvaja propis o potpunom uklanjanju štetnih izduvnih gasova. Tim aktom se utvrđuje da do 1998. 2 procenta, a do 2003. 10 procenata vozila u toj državi treba da izbegnu emisiju štetnih gasova. Taj zakon je, tokom naredne decenije, u više navrata gubio na snazi i na taj način je smanjen broj ekološki „čistih” automobila koje je prvobitni tekst tog akta iziskivao.
1997.
„Toyota” predstavlja „prius” - prvi na svetu masovno proizveden hibridni automobil, lansiran na tržište uz odgovarajući marketing. Gotovo 18.000 vozila prodato je u Japanu te prve godine.
1997-2000.
Veliki proizvođači automobila proizvode nekoliko hiljada čisto električnih automobila (kao Hondin EV Plus, GM-ov EV1, Fordov Ranger pickup EV, Nissan Altra EV, Chevy S-10 EV i Toyota RAV4Ev). Većina tih automobila može se uzeti samo na lizing. Svi veliki proizvođači obustaviće već razvijene programe proizvodnje čisto električnih automobila početkom 21. veka.
2002.
„GM” i „DaimlerChrysler” podnose tužbu protiv državne agencije Kalifornije za očuvanje kvaliteta vazduha i traže da se povuče zakon prethodno usvojen 1990. Bušova administracija se pridružuje toj tužbi.
2003.
„GM” najavljuje da neće obnavljati lizing aranžmane za svoje EV1 automobile s obrazloženjem da ne može više da isporučuje rezervne delove za ta vozila i da namerava da traži da joj se sva vozila vrate do kraja 2004.
2005.
Polovinom februara, pristalice električnih vozila počinju protest u želji da spreče „GM” da uništi 78 povučenih EV vozila u Burbanku, Kalifornija. Danonoćni protesti obustavljeni su posle 28 dana kada je „GM” uklonio automobile sa te lokacije. U filmu „Ko je ubio električni auto”, glasnogovornik „GM”-a izjavljuje da će EV1 vozila biti reciklirana a ne jednostavno smrskana.
2006.
„Tesla Motors” u novembru javno predstavlja svoj ultra sportski „tesla roadstar” na međunarodnom sajmu automobila u San Francisku. Prvi proizvedeni automobili tog modela biće prodati 2008. po osnovnoj ceni od 98.950 dolara.
2008.
Januar
Izraelska vlada najavljuje podršku projektu za promovisanje korišćenja električnih automobila u Izraelu. Radi se o zajedničkom poduhvatu kompanije „Better Place” i nove kompanije koju su osnovali kalifornijski ekspert za softver Shai Agassi i francuski proizvođač automobila „Renault-Nissan”. Agassi je planirao da uspostavi veliku mrežu stanica za punjenje i da vozačima EV automobila prodaje kilometražu na način kako se prodaje minutaža za mobilne telefone.
Prvi električ- ni „Renault” automobili trebalo je da se pojave na ulicama Tel Aviva i drugih gradova u toku 2011. Kompanija „Better Place” najavljuje svoju partnersku podršku projektima vezanim za električne automobile u Danskoj, Kanadi, Japanu, Australiji i SAD.
Jul
Cene benzina su rekordno visoke, više od 4 dolara za galon, a prodaja automobila pada na najniži nivo u toj deceniji. Američki proizvođači automobila počinju da pomeraju proizvodnju vozila i drugih velikih automobila ka vozilima koja troše manje benzina.
Avgust
U toku svoje predizborne kampanje, predsednički kandidat Barak Obama izjavljuje da će nastojati da se do 2015. na američkim putevima kreće milion hibridnih i električnih vozila.
Novembar
Boreći se da ostanu profitabilni u vreme ekonomske krize, menadžeri tri najveća američka proizvođača odlaze u Vašington da zatraže 25 milijardi dolara federalne pomoći za američku automobilsku industriju.
Decembar
BYD, kineski proizvođač baterija koji se okrenuo proizvodnji automobila, iznosi na tržište prvu masovno proizvedenu hibridnu limuzinu na svetu „f3dm”, koja je mogla dodatno da se puni na servisnim utičnicama. Iako omogućavaju manje energije nego konvencionalne litijumske baterije, BYD se opredeljuje za stabilnije baterije na bazi litijuma i fosfata gvožđa. BYD planira da plasira „f3dm” na američko tržište u toku 2011, ali u redovima tog proizvođača nisu sigurni da je taj automobil spreman za to tržište. Iako je prodaja automobila mala, kompanija Berkshire Hathaway kupuje 10 % deonica kineske kompanije.
2009.
Februar
Zakon o obnovi i reinvestiranju izdvaja 2 milijarde dolara za razvoj baterija za električ- na vozila i prateću tehnologiju. Ministarstvo energetike SAD dodaje još 400 miliona dolara za finansiranje izgradnje neophodne infrastrukture za servisno punjenje električnih vozila.
April
Premijer Gordon Braun najavljuje da će britanska vlada pomagati korišćenje električnih vozila u toj zemlji nudeći kupcima po 2.000 funti subvencija. Visoko rangirani vladin zvaničnik procenjuje da bi 40% svih automobila u Britaniji morali da budu električna ili hibridna vozila da bi ta zemlja mogla da dostigne svoj cilj i za 80% smanji emisiju ugljen dioksida do 2050. Chrysler podnosi zahtev za bankrot kompanije. U okviru restrukturiranja Chrysler uspostavlja partnerstvo sa italijanskim Fijatom.
Maj
Predsednik Obama najavljuje novu politiku potrošnje benzina po kilometru koji od proizvođača zahteva da poštuju minimalni standard efikasne potroš- nje goriva od 57 km po galonu do 2016.
Jun
Ministarstvo za energetiku SAD dodeljuje kredite u vrednosti od 8 milijardi dolara kompanijama „Ford”, „Nissan” i „Tesla Motors” kao podršku razvoju energetski efikasnih vozila.
Ovi krediti proizvođačima automobila su prvi iz većeg fonda od 25 milijardi dolara uspostavljenog na osnovu zakona o energetskoj nezavisnosti i bezbednosti, usvojenog 2007. „Dženeral Motors”, vodeći proizvođač automobila tokom najvećeg dela 20. veka, podnosi zahtev za zaštitu od bankrota. Dok jaki brendovi „GM” („Chevrolet”, „Cadillac” i „GMC”) bivaju pokriveni da bi mogli da nastave s radom, manji brendovi („Saturn”, „Hummer” i „Pontiac” su prodati ili zatvoreni. Savezna vlada SAD će od tog trenutka držati 61 procenat deonica novouspostavljenog „GM”-a.
Avgust
„Nissan” predstavlja novi električni automobil „leaf”, što je akronim za „vodeći, ekološki, pristupačan porodični auto”. „Leaf” može da razvije maksimalnu brzinu od 150 km/h, može da pređe 160 km bez dodatnog punjenja i ima bateriju koja se za 30 minuta može dopuniti do 80% njenog kapaciteta. Slično izraelskoj „Better Place” inicijativi, „Nissan” planira da sarađuje sa japanskom vladom i sa privatnim kompanijama na uspostavljanju mreže stanica za punjenje u nekoliko država. Prva proizvedena „leaf” vozila našla su se u prodaji u Japanu, Evropi i SAD, tokom jeseni 2010.
Krajem 2009.
Nekoliko modela električnih i hibridnih automobila je dostupno na tržištu a veći broj novih modela uključujući (Nissan) „leaf”, (Chevrolet) „volt” i (Mitsubishi) MiEV trebalo bi da se pojave na putevima u najskorijoj budućnosti. „Toyota”, proizvođač popularnog hibridnog modela „prius”, za sada ne planira da proizvede čisto električno vozilo.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|