MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 79
Planeta Br 79
Godina XIV
Jul. 2017- Avgust. 2017.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 119
Sept. 2024g
Br. 120
Nov. 2024g
Br. 117
Maj 2024g
Br. 118
Jul 2024g
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

OKO PLANETE

 

ČITANJE

Poboljšavanje moždanih vijuga

Tri puta „ura” za pisanu reč! Učenje veštine čitanja može imati dubok uticaj na bolje povezivanje moždanih ćelija kod odraslih, čak i u regijama koje se obično ne dovode u vezu sa čitanjem i pisanjem. Upravo do ovog saznanja došli su Majkl Skejd i njegove kolege sa Maks Plank instituta za ljudska kognitivna i moždana istraživanja, u Lajpcigu, u Nemačkoj, kada su eksperimentalno podučavali grupu nepismenih odraslih ljudi u ruralnom delu Indije. Skejd i njegove kolege su želeli da izučavaju kako usvajanje znanja i kulture utiče na moždane vijuge. Fokusirali su se na čitanje i pisanje. Istraživanje je obuhvatilo grupu od 30 odraslih govornika hindija, iz dva sela pored grada Laknau, na severu Indije. Ispitanici su u proseku imali 31 godinu.

Dvadesetjedan govornik učio je da čita i piše devanagari, koji se koristi u hindiju i ostalim indijskim jezicima, u toku šest meseci. Preostalih devet osoba nije učilo ništa. Svim dobrovoljcima skeniran je mozak pre i posle ovog šestomeseč- nog perioda. Do kraja istraživanja, ekipa je uvidela značajne promene u mozgu ljudi koji su naučili da čitaju i pišu. Kod njih se pokazalo povećanje mož- dane aktivnosti u korteksu, spoljnom moždanom omotaču, koji je uključen u proces učenja. Dok su ispitanici učili da čitaju, došlo je i do izmena u oblastima mozga koje nisu direktno uključene u čitanje, pisanje niti učenje. Dva regiona smeštena dublje u mozgu, na primer, bila su aktivnija nakon obuke. U pitanju su delovi talamusa i moždano stablo. Te dve oblasti koordinišu informacije koje im dostavljaju naša čula i naši pokreti, između ostalog. Obe oblasti jače su se vezivale za delove mozga zadužene za vid nakon učenja.

Najupečatljivija promena opažena je kod ljudi koji su najviše napredovali u svojim veštinama čitanja i pisanja. Moždano stablo i talamus su takođe zaduženi za kontrolu pažnje, tako da se napretkom u čitanju i pisanju i to može poboljšati. To je jasan pokazatelj da čitanje, koje obuhvata važne kognitivne procese, takođe uključuje razvoj važnih senzomotornih veština, odnosno precizne kontrole pokreta očiju prilikom skeniranja teksta u potrazi za relevantnim informacijama, kaže Đanluka Baldasare, sa Instituta za kognitivne nauke i tehnologiju u Rimu, u Italiji.

OKO



 

 

 

 

 









Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 120
Planeta Br 120
Godina XXI
Novembar - Decembar 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2024 PLANETA