VEROVANJA
Dr Barbara Radulović
Magični kamen Lapis lincis
Zapis o ljudskoj sudbini
Tokom istorije brojne stene, minerali,
drago i poludrago kamenje privla-
čili su pažnju čoveka koji je smatrao
da ovi objekti poseduju osobine koje
leče i pomažu kod velikog broja fizič-
kih, mentalnih i duhovnih tegoba. U različitim delovima
sveta korišćeni su za lečenje i zaštitu ljudi
pa čak i životinja. Iako arheološki dokazi ukazuju
na to da su ovakva verovanja u kulturi zapadne
Evrope postojala i u periodu praistorije, prvi pisani
dokazi koji govore o upotrebi stena i minerala
u svrhu lečenja nalazimo u tekstovima iz perioda
antičke Grčke i Rima. Tokom srednjovekovnog perioda
u Evropi su, počevši od 12. veka pa nadalje,
bile popularne knjige pod nazivom lapidarijumi
koje su se bavile magijskim svojstvima kamenja tj.
minerala, dragog i poludragog kamenja. Naročita
pažnja bila je posvećena dragom i poludragom kamenju
koje se pominje u hrišćanskim tekstovima
(napr. 12 dragulja Starog i Novog zaveta). Međutim,
u biblijskim tekstovima, to ima simboličko značenje
i najčešće simbolizuje duhovne kvalitete dok
se njegova upotreba u magijske i terapeutske svrhe
ne pominje.
Nasuprot ovome, korišćenje dragog i poludragog
kamenja u magijske svrhe bilo je veoma prisutna u
drevnom Vavilonu, gde je imalo različite namene - a
naročito je bilo prisutno verovanje da je u njemu zapisana
sudbina čoveka.
Interesantno je da su pored minerala, stena, dragog
i poludragog kamenja u srednjovekovnim knjigama
koje su se bavile njihovim isceljujućim i magijskim
svojstvima pominje i mitsko kamenje čije pravo postojanje
nikada nije dokazano.
Ćilibar, zub kita…
Kamen pod nazivom Lapis lincis (sin. Lyngurium),
čiji pravi identitet do danas nije sa sigurnošću utvrđen,
a kojem su tokom istorije bila pripisivana brojna isceljujuća
i magijska svojstva, poznat je iz perioda antičke
Grčke. Najstariji zapisi koji se odnose na njega sreću se
kod grčkog filozofa Teofrasta (372-287. pne) koji ga opisuje
i kao kamen izuzetne čvrstine i neuobičajenih karakteristika,
i za koji kaže da nastaje kada ris (lat. Lynx)
svoju mokraću zatrpa zemljom koja potom očvrsne
stvarajući na taj način ovaj dragoceni kamen.
Prvi podaci koji govore o upotrebi ovog kamena u
medicinske svrhe potiču iz 2. veka pne, od strane grč-
kog čarobnjaka Damigerona. U zapisima s početka 1.
veka stoji da je ovaj kamen najbolji za čuvanje kuće, da
čuva trudnice i decu od straha. Takođe se navodi da,
ukoliko se izdrobi, stavi u vino i potom popije, pomaže
kod simptoma koji odgovaraju oboljenju koje je u savremenoj
medicini poznato kao skrofula.
Verovanja u magijska i isceliteljska svojstva Lapis
lincis-a i verovanja o njegovom poreklu, nastavljaju se i
kasnije u srednjovekovnoj Evropi i u periodu renesanse.
Brojni istorijski spisi koji potiču od strane prirodnjaka,
lekara, filozofa i drugih učenih ljudi tog vremena,
govore o tome da ovaj dragoceni kamen može pomoći
kod niza zdravstvenih tegoba. Između ostalog, kod žutice,
kamenja u bešici, gihta, depresije, digestivnih problema,
zaceljivanja rana, menstrualnih tegoba, protiv
pobačaja, itd. U literaturi pomenutog perioda nailazi se na različita objašnjenja njegovog porekla pa se tako sreću mi-
šljenja da je kamen pod nazivom Lapis lincis zapravo
ćilibar, zatim da se radi o ostacima biljaka, bodljama je-
ževa, zubima kita itd.
Zaštita od veštičarenja
Tokom 16. i 17. veka, fosilni nalasci belemnita (izumrla
grupa glavonožaca) bili su poistovećivani sa ovim
kamenom i korišćeni za lečenje raznih oboljenja. Naj-
češće je savetovano da se koriste u vidu praha pome-
šanog sa lekovitim biljem, etarskim uljima a i nekim
drugim kamenom za koji se smatralo da ima terapeutsko
dejstvo. Takođe, nailazi se na savete da, ukoliko se
izdrobe u prah i popiju sa likerom, mogu da spreče lascivne
snove i zaštite od veštičarenja.
Nije bio redak slučaj da su se prodavali po radnjama
i apotekama tog doba i da su ih tadašnji farmaceuti preporučivali
za rešavanje različitih zdravstvenih problema.
Rasprava o pravom identitetu ovog kamena trajala
je do 18. veka kada je Lapis lincis prestao da se pojavljuje
u literaturi. U isto vreme, razvojem matematike, fizike,
biologije i drugih naučnih oblasti, došlo je do promena
u shvatanju i tumačenju prirodnih pojava, zbog čega je
primena minerala, odnosno dragog i poludragog kamenja
u terapeutske i ostale svrhe bila odbačena od strane
lekara i naučnika kao sujeverje i nadrilekarstvo.
Pod okriljem alternativne medicine
Ipak, upotreba minerala u medicinske i razne
druge svrhe zadržala se i u današnje vreme. I pored
toga što zvanična medicina ne priznaje njihovu upotrebu
kao metod lečenja, ono se koristi u alternativnoj
medicini. Kod savremenog čoveka široko su prisutna
različita verovanja, kao što je recimo nošenje
određenog kamena koji pruža zaštitu a odgovara zodijačkom
znaku osobe koja ga nosi. Isto tako, mogu
se naći i u specijalizovanim prodavnicama koje nude
veliki broj minerala koji mogu pomoći pri lečenju
raznih fizičkih i duševnih oboljenja. Masaža vulkanskim
kamenjem, najnoviji trend koji nude spa centri
i kozmetički saloni, bila je veoma popularna u srednjovekovnoj
Evropi. a podrazumevala je stavljanje
ugrejanog kamena koji poseduje isceliteljske sposobnosti
na određeni deo tela sa ciljem otklanjanja
različitih tegoba,
Verovanja vezana za drago i poludrago kamenje, koja
su u prošlosti bila veoma zastupljena u srednjovekovnoj
Evropi, zadržala u su se određenoj meri do današ-
njih dana. Očigledno da je u ljudskoj podsvesti duboko
ukorenjena potreba da pomoć i zaštitu u raznim životnim
situacijama potraži u predmetima iz prirode, što je
svakako doprinelo popularnosti ovakvih verovanja.
Dr Barbara Radulović
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|