MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
Planeta Br. 120 | DRUŠTVENE MREŽE
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 120
Planeta Br 120
Godina XXI
Novembar - Decembar 2024.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 119
Sept. 2024g
Br. 120
Nov. 2024g
Br. 117
Maj 2024g
Br. 118
Jul 2024g
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

TEMA BROJA

 

Oliver Klajn

Društvene mreže / Daleki istok

Od cunamija do Lajna

 


Tema Broja

Sedište firme Tensent koja stoji iza najveće društvene mreže Vičet

Društvene mreže u Kini sve više dobijaju na značaju jer se na njima pokreću mnoge bitne kampanje. Pre šest godina, primera radi, na društvenim mrežama  je organizovan bojkot jednog italijanskog modnog brenda zbog neprimerene reklame koja je ismevala Azijce. Posledica svega je bila velika šteta koju je italijanska kompanija pretrpela. Ipak...

 

 

U Kini nije moguć direktan pristup Fejsbuku, Instagramu i ostalim mrežama iz zapadnih država, iako postoje načini da se ograničenja zaobiđu. Sve više prevashodno mladih ljudi ostavljaju komentare na ovim poznatim platformama. Preteča savremenih društvenih mreža u Kini je portal Kju kju koji je počeo sa radom krajem prošlog veka  a omogućava razmenu poruka, kao i forum svetski poznate kompanije Baidu. Korisnicima polazi za rukom da ukažu na razne negativne pojave u društvu. Objave ovog tipa su neretko efikasnije i imaju veći učinak nego prijave sudskim organima. Uglavnom su potkrepljene dokazima i na taj način pomažu sudovima. Još dalje, društvene mreže utiču na vladu da usvoji oštrije propise u, recimo, ekologiji zbog velikog zagađenja vazduha.
Danas je u Kini veoma popularna mreža Vičet ili, kako se u originalu zove: Višin što znači mikro-poruka. Zatim, tu je i Tensent, kineski konglomerat sa veoma širokim opsegom delatnosti. Oni su najpre osnovali Kju kju da bi se 2011. pojavio Vičet. U početku nisu naišli na dobar prijem kod korisnika. Do naglih promena došlo je pošto je uvedena mogućnost da se šalju glasovne poruke. Naziv Vičet usvojen je da bi bio pogodan i izvan Kine - a u svojoj zemlji i dalje ostaje naziv Višin. Stalni porast broja ljudi koji se služe ovom društvenom mrežom tokom godina doveo je do toga da danas ima čak milijardu i trista četrdeset miliona aktivnih korisnika! To podrazumeva da skoro svaki smartfon u državi ima svoj profil na Vičetu. Godišnji prihodi Tensent kompanije nadmašuju šesnaest milijardi dolara.
Na Vičetu ima više od tri i po miliona mini programa. To su zapravo aplikacije unutar aplikacija, instalirane u okviru generalne Vičet aplikacije. Tu je pokrenuta mogućnost plaćanja preko mobilnog telefona jer postoji Vičet novčanik a jedan od mini programa skenira kju-ar kod. Upravo su mini programi jedna od najvećih atrakcija Vičeta mada su različite interakcije među korisnicima najbitnija stavka. Osim tekstualnih, zvučnih i vizuelnih poruka i konferencija, omogućena je razmena snimaka i fotografija, GPS lokacija korisnika i igranje različitih video-igara, od kojih je najpopularnija u jednom trenutku imala čak četiristo miliona igrača!

Tema Broja

Kju-ar kod na Vičetu

Igre velikih brojeva

Svakog dana se pošalje preko četrdeset pet milijardi poruka. Kod objavljivanja fotografija, postoje filteri za njihovo ulepšavanje a uz njih se dodaju natpisi koji ih opisuju. Postoji mogućnost objedinjavanja sa drugim velikim društvenim mrežama. Osim što je društvena mreža, Vičet je mobilna aplikacija na 17 različitih jezika! Uprkos velikoj popularnosti u najmnogoljudnijoj državi na svetu, na globalnom nivou ova mreža je šesta po broju korisnika a treća u svetu po aplikaciji za slanje poruka. Njenim tvorcem smatra se kineski programer poznat kao Alen Žang. Postoji opcija na Vičetu koja se naziva Momenti. Tu su takozvani prijatelji koji dele različite informacije. U kineskom originalu, to se zove „krug prijatelja“, što ima sličnosti sa Fejsbukom i Instagramom. Glavna odlika Momenata je deljenje slika sa natpisima.
Značajna društvena mreža u Kini je Veibo. Kada je, pre 15 godina, pokrenuta početna verzija, ubrzo su joj dodate osnovne funkcije. Ima skoro šeststo miliona korisnika. Osnivač Veiba je tehnološka korporacija Sina (veibo znači: mikroblog). Nepune dve godine nakon osnivanja, pojavila se verzija Veiba  na engleskom i još nekim jezicima - sve po kineskim pravilima i zakonima. Ovu društvenu mrežu mogu da koriste i stanovnici Tajvana i Hong Konga. Za njih je postavljena verzija prilagođena njihovim dijalekatskim i drugim posebnostima.

Tema Broja

Vičet na mobilnim telefonima

Važna funkcija je prevođenje koje se zasniva na rečniku sa kineskog pretraživača Joudao. Kineski korisnici često žele da saznaju nešto više o popularnim ličnostima iz inostranstva te im je omogućeno prevođenje sa stranih jezika. Veći deo korisnika su muškarci - 56 %. Najvažniji deo naloga su komentari, snimci, slike i slični sadržaji  što sve liči na najazastupljenije društvene mreže u svetu. Vrlo bitan segment je onaj sa aktuelnim temama, koje interesuju veliki broj ljudi. Značajne kompanije imaju isti tip profila kao što imaju i privatni nalozi i u tome je značajna razlika u odnosu na Vičet.  
Najveći deo prihoda potiče od reklama, za šta je izdvojena posebna platforma sa složenim tipom oglasa; za jednostavnije varijante tu su tri različita formata oglašavanja. U tekućoj godini, ukupan prihod je bio milijardu i sedamsto trideset miliona dolara. Objave na Veibu ne mogu imati više od dve hiljade znakova, što je značajno uvećanje u odnosu na prve godine postojanja mreže. Broj slika i snimaka po objavi je ograničen na 18. Ima dosta sličnosti sa nekadašnim Tviterom s tim što je više međusobnih komunikacija članova društvene mreže ali i pokretanja tema koje ne potiču od spoljnih izvora. Zajednički im je i način praćenja korisnika i objavljivanja citata  sa drugih naloga na sopstvenom profilu.

Tema Broja

Prikaz najpopularnijih društvenih mreža u Kini

Dalekometni drhtavi zvuk

U svetu je najpoznatiji Tiktok čiji je originalni naziv Doujin (može se prevesti kao: drhtavi zvuk). To je danas mreža koja znatno nadmašuje granice Kine. Njega je 2016. pokrenula kompanija „Bajtdens“ sa sedištem u Pekingu. Pruža mogućnost gledanja video-materijala koje korisnici dostavljaju na mrežu. Treba imati u vidu da Doujin deluje odvojeno od Tiktoka. Znatne su razlike između kineske i međunarodne varijante ove društvene mreže. Prevashodno se to ogleda u propisima kojima podleže Doujin sa približno sedamsto pedeset miliona korisnika dok Tiktok ima preko milijardu. Doujin se postepeno širio i, dve godine nakon osnivanja, stekao je popularnost u SAD.  
U Šangaju je delovala društvena mreža Mjuzikali, koju smatraju pretečom Tiktoka  sa kojim se zapravo spojila. A Doujim je u početku smatran društvenim mrežom za dečake i tinejdžere koja je vremenom privukla i devojke. Pri poseti sajtu, odmah se  dobije početna stranica pri čemu Doujin ima naprednije odlike i vodi ka vestima ali i rangira po kategorijama različite video-materijale. Uz to, daleko je više teksta i složeniji je izgled stranice prilagođene kineskim standardima.

Tema Broja

levo:stranice na društvenoj mreži Veibo / desno: Veibo na računaru

Stotine miliona ljudi na profilima

Naver je južnokorejski konglomerat iz grada Seongnama, koji se bavi internet-tehnologijama. Oni su početkom 2011. stvoriti aplikaciju Naver tok, namenjenu za Južnu Koreju. Stručnjaci ove kompanije zatekli su se u Japanu u vreme zemljotresa koji je te godine pokrenuo cunami. Prirodna katastrofa i vrlo otežane komukacije podstakle su  Korejance da osmisle aplikaciju za stalnu razmenu poruka i poziva. Tada je ogranak Navera za japansko tržište nazvan NHN Japan pokrenuo juna 2011. godine aplikaciju Lajn, proizašlu iz Naver toka. Besplatni pozivi su bitna karakteristika Lajna jer se u Japanu naplaćuju pozivi i SMS poruke. Za slanje poruka postoji preko deset hiljada ideograma, piktorgama, smajlija i tzv. stikera koji su nešto složeniji i iskazuju osećanja. Lajn ima preko preko sedamsto miliona korisnika širom sveta dok ih je u Japanu više od devedeset miliona. Godišnji prihod je preko dve milijarde dolara.
U ranoj fazi delovanja društvene mreže uveden je segment nazvan Dom koja je za dve godine postao najveća društvena mreža u Japanu. Dosta je popularna u državama poput Tajlanda, Indonezije i Tajvana. Lajn se inače dosta koristi za slanje imejlova. Postavljen je poseban sistem za plaćanje mobilnim telefonom. Ovim putem čak je moguće naći neke slabije plaćene poslove a posebna platforma omogućava razgovor sa lekarom putem video poziva, što se inače naplaćuje. Na ovoj japanskoj društvenoj mreži poneko trguje kriptovalutama a ima i bizarnih slučajeva proricanja budućnosti.
Znatan je broj kompanija, medija i ogranizacija koje imaju svoje profile na zvaničnim kanalima na kojima se promovišu ideje, informacije i proizvodi. Formiraju se grupe ljudi koji dele slična interesovanja i stavove. Broj  članova tih grupa je ograničen na 500. Nudi se i opcija za snimanje video-materijala uz prateću muziku.

Tema Broja

Doujin i Tiktok na mobilnom

Umor od mreže

Od kraja prošlog stoleća, postoji društvne mreža Miksi. Nju je osnovao jedan od najbogatijih ljudi u Japanu, Kenđi Kasahara. Sedište im je u delu Tokija koji se zove Šibuja. Ima dosta sličnih funkcija kao i ostale mreže a za mrežu Miksi važi  da je fokus na zabavnim sadržajima. Da bi mu se pristupilo, mora se imati broj mobilnog telefona registrovan u Japanu. Broj “prijatelja“ za obične korisnike je ograničen na hiljadu. Za profile slavnih ličnosti ne postoje takva ograničenja. Zanimljiv fenomen je i pojava koja se označava kao “umor od Miksija” tokom koje dolazi do prekida aktivnosti na ovoj mreži.

Tema Broja

Izgled Lajn društvene mreže

 

Oliver Klajn

 



Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 120
Planeta Br 120
Godina XXI
Novembar - Decembar 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2025 PLANETA