MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
Planeta Br. 120 | DRUŠTVENE MREŽE
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 120
Planeta Br 120
Godina XXI
Novembar - Decembar 2024.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 119
Sept. 2024g
Br. 120
Nov. 2024g
Br. 117
Maj 2024g
Br. 118
Jul 2024g
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

TEMA BROJA

 

Dubravka Marić

Društvene mreže / Kratka istorija mreža i medija

Sa starim i novim prijateljima

 

Sasvim je moguće da je ukupan broj korisnika svih društvenih mreža u svetu, u stvari, jednak broju ljudi na Zemlji, imajući u vidu da mnogi od nas koriste više društvenih mreža, čak i ako o njima ne razmišljaju na taj način.

Tema Broja

Društvene mreže kakve danas poznajemo proističu iz čovekove duboke potrebe da bude povezan sa drugima. Njihovo daleko poreklo leži u razmeni pisama kakva je postojala još u Mesopotamiji i Starom Egiptu, a njihov svojevrsni tehnološki predak bio je telegraf iz prve polovine 19. veka. Za razvoj društvenih mreža značajan je razvoj računarske tehnologije, ali je još važniji bio razvoj dostupnog Interneta. Iako društvene mreže i društveni mediji - kao oblik komunikacije putem masovnih medija na Internetu, posredstvom kojih korisnici dele informacije, ideje, lične poruke i druge sadržaje - predsatavljaju koncepte koji se preklapaju. Ali, dok se društveno umrežavanje obično odnosi na korisnike koji stvaraju zajednice, termin društveni mediji se više odnosi na sajtove za društveno umrežavanje i srodne platforme sa ciljem stvaranja publike.
Konkurencija na ovom tržištu je jaka i nisu svi projekti bili uspešni, čak ni kada iza njih stoje tehnološki giganti kakav je Gugl, koji je 2019. morao da zatvori svoj Google+ (nakon osam godina). Evolucija platformi društvenih medija predstavlja važan deo njihovog rasta jer one korisnicima omogućavaju da stvaraju zajednice na osnovu svojih interesovanja i hobija. Ove zajednice se često formiraju na uobičajenim interesovanjima, kao što su sport ili muzika, ali se mogu formirati i oko apstraktnijih tema, kao što su politika ili aktuelnosti.

Privlačenje veb-surfera

Prvi oblici društvenih medija pojavili su se ubrzo nakon što je tehnologija mogla da ih podrži. Programi za elektronsku poštu i ćaskanje pojavili su se početkom sedamdesetih godina, iako trajne zajednice nisu zaživele do 1979. Tada je nastala mreža diskusionih grupa USENET, koja je korisnicima omogućavala da postavljaju i primaju poruke u okviru tematskih oblasti, pod nazivom diskusione grupe. Iako su USENET i drugi forumi za diskusiju pojedincima omogućili interakciju, u suštini je svaki od njih bio zatvoren sistem. Posle pojave veb-pretraživača Mosaic 1993. godine, ovi sistemi su spojeni grafičkim interfejsom koji je bio jednostavan za korišćenje. Arhitektura WWW-a (World Wide Web), omogućila je prebacivanje sa sajta na sajt jednim klikom, a brži Internet je dozvolio povećanje količine multimedijalnog sadržaja.
Prve kompanije koje su kreirale društvene mreže zasnovane na veb-tehnologiji, bile su Classmates.com i SixDegrees.com. Classmates, koji je osnovan novembra 1995. godine, koristio je agresivnu reklamnu kampanju da privuče veb-surfere. Ova društvena mreža se zasnivala na već postojećoj povezanosti unutar zajednica maturanata, diplomaca, vojnih rodova i profesionalaca. SixDegrees, koji je pokrenut maja 1997. godine, bio je prvi pravi sajt za društveno umrežavanje, sa većinom karakteristika koje će imati i kasniji sajtovi. Naime, članovi su mogli da otvaraju sopstvene profile, da imaju liste prijatelja i da međusobno kontaktiraju putem privatnih poruka. Iako je SixDegrees tvrdio da je do 2000. privukao tri i po miliona korisnika, nije mu uspelo da tu brojnost pretvori u prihod. Propao je „u paketu“ sa bezbrojnim drugim dot-komovima, kada je iste te godine, pukao „mehur“  akcija kompanija za elektronsku trgovinu.
Već oktobra 2001. godine, nastala je Rize, mreža koja i danas povezuje poslovne profesionalce - posebno vlasnike startapova. Aktivan je i LinkedIn, koji je osnovan maja 2003. i takođe namenjen korisnikovim profesionalnim kontaktima. Tri meseca kasnije je počeo sa radom Myspace, koji je namenjen širem krugu korisnika, za povezivanje sa starim i novim „prijateljima.“ Ono što ga je ubrzo učinilo različitim u odnosu na konkurenciju, bilo je to što je omogućio i podsticao promociju muzičara. Svoju priliku je iskoristio i Facebook, koji je osnovan februara 2004. a danas posluje pod nazivom Meta. Juna 2004. počeo je sa radom i hi5, koji je aprila 2009. dobio i karakteristike platforme za igre na društvenim mrežama. Februara 2005. osnovan je YouTube, još jedan „garažni“ projekat, koji je osvojio svet kada je oktobra naredne godine prodat Guglu.

Tema Broja

Tematske slike

Polovinom 2005. počeo je sa radom Reddit, veb-sajt za razgovor i ocenjivanje sadržaja iz SAD. Twitter, koji je preimenovan u X, osnovan je marta 2006. Meta je januara 2009. osnovala Whatsapp. Marta 2010. zaživeo je i Pinterest, koji je manje klasična društvena mreža, a više služi za deljenje fotografija koje se kače na „panoe“ u skladu sa ličnim interesovanjima (recepti, stil, dom, motivacija, inspiracija). Oktobra 2010. je postao dostupan i Instagram, a u decembru je počeo je sa radom i Rakuten Viber. Septembra 2011. je postao aktivan i Snapchat, koji je uveo koncept „priče“ ili niza kratkih video-zapisa i „filtera.“ Septembra 2016. je počeo sa radom i kineski TikTok, na kom su se u početku prikazivali samo vrlo kratki snimci.
Dok razmišljamo o istoriji društvenih medija, ključno je podsetiti se na činjenicu da je tehnologija sama po sebi neutralna, ali da način na koji je koristimo i regulišemo, određuje njen uticaj na društvo. U tom smislu je suštinski važno razgovarati o odgovornoj upotrebi društvenih medija i njihovoj ulozi u oblikovanju budućnosti civilizacije tako da oni služe nama, a ne obrnuto.

Dubravka Marić


Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 120
Planeta Br 120
Godina XXI
Novembar - Decembar 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2025 PLANETA