HIGH TECH
AUTOMOBILIZAM, AVIOSAOBRAĆAJ, GADŽETI, ROBOTIKA, KOSMONAUTIKA I VEŠTAČKA INTELIGENCIJA
AUTOMOBILIZAM
“Xiaomi” predstavio električni automobil
Iako je svetsko tržište električnih automobila već pomalo zasićeno uz primetan pad potražnje za ovim vozilima, kineska kompanija “Xiaomi” je ponosno predstavila svoj prvenac - SU7 (Speed Ultra 7). Svojim automobilom, “Xiaomi” želi da postane konkurentan ostalim proizvođačima, pre svega pristupačnom cenom ali i mogućnostima svog četvorotočkaša.
SU7 koristi novi operativni sistem HyperOS, i biće opremljen baterijama glavnih kineskih proizvođača: “Contemporary Amperex Technology”-ja i “BYD”-a. Do 100km/h ubrzava za manje od 2,8 sekundi, a domet sa jednim punjenjem iznosi čak 1200 km. Osim sa prenosnim smart uređajima, moći će da ostvari veze čak i sa aparatima za domaćinstvo.
“Xiaomi” predviđa ulaganje od deset milijardi dolara u sopstvenu automobilsku industriju, sa akcentom na većoj autonomiji, ali i samostalnom kretanju svojih vozila u perspektivi. Glavni proizvodni pogoni će se nalaziti u Pekingu, i sa njihove proizvodne trake silaziće oko 200.000 automobila godišnje. Cilj je da kompanija značajno ojača kinesku automobilsku industriju, i da u svetskim okvirima, za 15 do 20 godina, bude jedna od pet najvećih proizvođača električnih vozila.
AVIOSAOBARAĆAJ
Najveći kineski putnički avion
Kina već više od decenije razvija sopstvenu civilnu vazduhoplovnu industriju u želji da u toj sferi sve manje zavisi od stranih, prvenstveno zapadnih proizvođača.
Državna kompanija “Comac” je do sada proizvela dva modela putničkog aviona: manji ARJ21, i veći, C919. Iako je C919 svoj prvi komercijalni let obavio maja prošle godine, sredinom decembra obavljen je specijalni let u Hongkongu. Elegantna uskotrupna letelica je prethodno predstavljena novinarima i ostalim zainteresovanim licima na hongkongškom međunarodnom aerodromu, a zatim je obavljeno promotivno nadletanje grada i luke.
U projektovanje C919, kineska država je uložila velika sredstva. Veruje se da će nova letelica biti ozbiljan konkurent putničkim avionima zapadne proizvodnje, iako je činjenica da mnoge komponente koje se koriste za njegovu proizvodnju i dalje stižu iz inostranstva. Razvoj ovog aviona je započet 2008, ali je zvanična dozvola za civilni let dobijena tek prošle godine. Samo od maja do decembra je, sa dve letelice C919 koje saobraćaju između kineskih gradova Šangaj i Čengdu, prevezeno više od 60.000 putnika. C919 može da preveze 158-192 putnika. Posle svetske promocije, već je više od 30 kupaca naručilo čak 1061. letelicu C919!
GADŽETI
Slušalice koje izgledaju kao pirsing
U kompaniji “Huawei” već duže vreme imaju paletu gadžeta čiji dizajn deluje kao neki modni dodatak; čak imaju i slogan za to - “Fashion Forward”. Njihove nove slušalice nazvane “FreeClip” izgledom najviše podsećaju na minđuše ili piercing koji obavija ušnu školjku. Slušalice koriste "C-Bridge Design", koji služi i kao kopča i kao konektor za ušne uloške, čime se poboljšava udobnost nošenja.
Slušalice mogu da reprodukuju zvučne sadržaje oko osam sati neprekidno, a uz korišćenje back-up baterije koja se nalazi u prenosnom kućištu, čak do 36 sati. Za neprekidnu trosatnu reprodukciju dovoljno je 10 minuta punjenja. Slušalice automatski prepoznaju koja je od njih je u koje uvo stavljena, pa slučajna promena strana nema nikakav uticaj. Podržavaju AI Crystal-Clear pozive i imaju mogućnost konekcije na dva uređaja istovremeno. FreeClip su sertifikovane tako da im vlaga, kiša i znojenje prilikom vrućina ili napornog treninga ne predstavlja smetnju. Cena iznosi 199 evra.
ROBOTIKA
LG predstavlja malog dvonožnog kućnog robota
LG će na predstojećem Consumer Electronics Showu 2024 u Las Vegasu predstaviti novog malog dvonožnog kućnog robota-asistenta. Robot ima mnoge funkcije kao stacionarni asistenti Alexa i Apple HomePod, ali LG-jev se, za razliku od njih, živahno kreće, veselo pozdravlja svog vlasnika kada uđe u kuću, registruje njegovo raspoloženje, u skladu sa njim bira muziku koju pušta, upozorava ga da na vreme uzme lekove ako je potrebno, opominje na kvalitet vazduha u sobi, temperaturu, vlagu... Pomoću AI tehnologije, prepoznaje lica i glasove, registruje emocije ljudi i na osnovu njih prilagođava komunikaciju.
Robot poseduje kameru, zvučnik i mnogobrojne senzore, a baziran je na Qualcomm-ovoj Robotics RB5 Platform, koja predstavlja hardversko-softversku kombinaciju, pokretača njegove AI. Uređaj može da “druži” sa decom, da motri na kućne ljubimce kada su sami i šalje obaveštenja vlasniku ukoliko uoči neke "neobične aktivnosti". Takođe, može da ima ulogu “mobilnog čuvara", i odmah obavesti vlasnika ako registruje nečije neželjeno prisustvo u domu kada je on odsutan.
KOSMONAUTIKA
Pomoću rakete na metan
Raketa koju je razvila kineska kompanija “LandSpace Technology” uspešno je ponela tri satelita u orbitu, i to je prva uspešna misija u okviru razvoja komercijalne letelice koja kao pogonsko gorivo koristi smešu metana i tečnog kiseonika. Uspešno lansiranje treba da poveća poverenje investitora u metan kao potencijalno raketno gorivo, čime se doprinosi smanjenju troškova i lakšem projektovanju efikasnijih i “čistijih” raketa namenjenih višestrukoj upotrebi.
Više privatnih kineskih raketnih startap kompanija su do sada organizovale probna i komercijalna lansiranja, u cilju razvoja sopstvenih raketa zbog povećanja potražnje u komercijalnoj svemirskoj industriji. Zhuque-2 Y-3 je uspešno lansirana iz regije Unutrašnja Mongolija, čime je postala treća probna raketa “LandSpace”-a, i prva u uspešnoj misiji podizanja satelita.
Reč je o prvoj svetskoj kompaniji koja je lansirala raketu pogonjenu metanom i tečnim kiseonikom, pre američkih konkurenata. “LandSpace” je saopštio da su tri satelita postavljena u Zemljinu orbitu na visini od 460 km. Zhuque-2 može da ponese 1,5 t tereta u orbitu do 500 km, a već se radi na jačim modelima koji će moći da ponesu do 4 t.
VEŠTAČKA INTELIGENCIJA
AI predviđa životni vek
Istraživači sa Univereziteta u Kopenhagenu i njihove kolege sa američkog univerziteta Nortistern uradili su studiju na osnovu koje veštačka inteligencija može veoma precizno da predvidi buduće događaje u životu neke osobe. Na osnovu analize podataka uzetih od šest miliona danskih građana, među kojima su mesto boravka osobe, obrazovanje, prihode, stanje zdravlja, uslovi za rad, i drugi lični podaci, ustanovljeno je da AI projekat "Life2" može da predvidi mnoge važne događaje u životu lica, pa i njegov životni vek.
“Life2“ je imao na raspolaganju poverljive informacije miliona Danaca prikupljane od 2008. do 2020. godine, a korišćen je da se dobije odgovor o tome do koje mere vestačka inteligencija može da izvrši predviđanje budućnost na osnovu činjenica i događaja iz prošlosti. Na osnovu rezultata koje je AI pružila o dužini životnog veka i vremenu smrti, zaključak istraživača je da su odgovori iznenađujuće precizni, i slični odgovorima koje na na ista pitanja daje zvanična nauka.
Ovo istraživanje je prilično kontroverzno i etički upitno, pošto zadire u lične, poverljive i osetljive informacija, a u pitanju je i nepristrasnost u interpretaciji dobijenih rezultata.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|