HIGH TECH
AVIOSAOBRAĆAJ, ZELENA ENERGIJA, TELEFONIJA, SAOBRAĆAJ, VEŠTAČKA INTELIGENCIJA I TEHNOLOGIJA
AVIOSAOBRAĆAJ
Novom tehnologijom protiv turbulencija
Turbulencije koje se javljaju tokom leta aviona ne prijaju ni putnicima ni letelicama. Razlika u atmosferskom pritisku, strujanje vazduha, vremenski uslovi u blizini planina, sudari hladnog i toplog fronta, vremenske nepogode… sve su to razlozi koji mogu da prouzrokuju ovu pojavu. Poslednjih decenija, utvrđeno je da su se turbulencije, u periodu između 1979. i 2020. godine, iznad severnog Atlantika (gde prolaze mnoge interkontinentalne rute) povećale za 55%, zbog čega se povećavaju troškovi leta i održavanja aviona. Austrijska kompanija “Turbulence Solutions”, iz Beča, radi na sistemu koji treba da smanji posledice turbulencije - prognozom, praćenjem i kontrolom situacije pomoću senzora, lidara (laserskih “radara”) i softvera za kontrolu leta.
Sistem nazvan “Turbulence Cancelling” može da smanji turbulencije koje osećaju putnici - na petinu. Sistem se sastoji od dve cevi dužine 2 m, koje su pozicionirane na krilima aviona i poseduju mnoštvo senzora. Oprema detektuje i najmanje fluktuacije vazdušnog pritiska na različitim delovima trupa. Prikupljeni podaci se unose u Program za suzbijanje turbulencije, koji nalaže sistemu aviona trenutne korekcije na elementima krila, a što dovodi do kontrabalansa i stabilizacije - u milisekundama. Prema istraživačima, blage turbulencije mogu da se koriguju dodavanjem polovine G sile.
Korekcije Turbulence Cancelling-a tokom leta su nezavisne od onoga šta radi pilot pa tako on, u slučaju potrebe, može da ih isključi ukoliko previše utiču na upravljanje letelicom. Testiranje sistema se do sada pokazalo veoma uspešnim jer je uticaj turbulencija u putničkoj kabini smanjen za 80%.
ZELENA ENERGIJA
SUS motor na vodonik
Austrijska kompanija “AVL Racetech” predstavila je inovativni prototip SUS motora sa unutrašnjim sagorevanjem vodonika. Pogonska jedinica razvijena u odeljenju motosporta je kompaktni vodonični turbo-motor, sa inteligentnim ubrizgavanjem vode koje mu omogućava postizanje visokog nivoa performansi. Dvolitarski agregat postiže odlične performanse i ukupna snaga mu je 410 KS pri 6500 o/min. Obrtni moment motora koji je razvijen u saradnji sa mađarskom “Humda Lab” iznosi 500 Nm, i dostupan je u rasponu od 3000 do 4000 obrtaja u minutu.
Prototip je prvi trkački motor koji je razvio “AVL Racetech”. Postojeći motori sa unutrašnjim sagorevanjem pogonjeni vodonikom uobičajeno rade sa visokim nivoom "viška vazduha" i imaju niže performanse. Novi trkački motor “AVL Racetech”-a generiše veoma visok nivo performansi kojima postiže 150 kW snage po litru radne zapremine.
Poslednjih godina se ulažu veliki napori u razvoj “zelene energije”, čime se smanjuje emisija štetnih gasova i negativan uticaj na prirodno okruženje. Iste tendencije važe i u motosportskim aktivnostima.
TELEFONIJA
“Motorolin” telefon-narukvica
Na konferenciji Global Tech Event 2023. kompanija “Motorola” je predstavila nekoliko prototipova svojih novih uređaja, među kojima je veliku pažnju privukao koncept “adaptivnog displeja”- u suštini “pametnog” telefona koji može da se oblikuje po želji. Ovaj koncept je “Lenovo” predstavilo prvi put još 2016, ali je sada “Motorola” (danas u vlasništvu “Lenova”) prikazala znatno savršeniji uređaj u koji su implementirane i mnoge AI funkcije.
“Motorolin” uređaj poseduje 6,9-o inčni FHD+ pOLED ekran koji mu, kada je potpuno otvoren, daje izgled klasičnog pametnog telefona. Uređaj podržava Android i sve njegove aplikacije. Ukoliko se ekran blago zakrivi, onda njegov donji deo poprima ulogu postolja, dok gornji zadržava potpunu funkciju Android telefona, samo što je sada korisna dijagonala manja - 4,6 inča.
Treća opcija oblikovanja je narukvica, kada se uređaj praktično obmota oko ručnog zgloba. Tada najviše podseća na veliki pametni sat. Korišćenjem AI (veštačke inteligencije) moguća je personalizacija tema i pozadine na ekranu na osnovu odeće koju vlasnik (ili vlasnica) telefona nosi. Dovoljno je samo da se garderoba fotografiše i AI u telefonu će, na osnovu slike, generisati temu koja će odgovarati outfitu vlasnika.
SAOBRAĆAJ
Dozvola za prvi bespilotni “leteći taksi”
Kineska uprava za civilno vazduhoplovstvo CAAC prva je u svetu, sredinom oktobra, dala upotrebnu dozvolu za bespilotnu letelicu koja će prevoziti ljude, i to vazduhoplovu kompanije “EHang EH-216-S”. Reč je o maloj eVTOL letelici koja može da preveze dva putnika na razdaljinu od 30 km. Njena maksimalna nosivost je 220 kg, pa će putnici sa sobom moći da ponesu samo neophodne stvari. Skraćenica eVTOL označava da ovakva letilica može da poleće i sleće vertikalno, što je do sada bilo rezervisano uglavnom za helikoptere i neke specijalne avione.
EH216-S poseduje 16 propelera koje pogoni isti broj električnih motora. “EHang” je kabinu EH216-S izradio od kompozitnih materijala, što je značajno umanjilo težinu konstrukcije.
Proces sertifikacije kineskog vazduhoplova otpočeo je u januaru 2021. godine, a timovi EHanga i CAAC-a su skoro tri godine proveravali sisteme EH216-S. Testirane su dinamičke performanse korišćenih materijala, strukturalna čvrstoća, otpornost na požare i sudare, rad zemaljskih kontrolnih stanica, ukupna funkcionalnost sistema, performanse leta i stabilnost u vazduhu.
“EHang” je saopštio da već sada ima porudžbine za 1200 letelica ovog tipa. Među istaknutijim kupcima je i japanska kompanija “AirX” koja će svoje, od Kineza kupljene eVTOL-e koristiti na Svetskoj izložbi u Osaki, 2025. godine.
VEŠTAČKA INTELIGENCIJA
Prvi evropski superkompjuter
Nemačka kompanija “Partec” i francuska “Atos” formirali su konzorcijum čiji je zadatak projektovanje i izgradnja prvog evropskog superkompjutera. Novi, izuzetno moćan računar nazvan „Jupiter“, imaće tri puta snažnije performanse od trenutno najmoćnijeg evropskog superkompjutera, i moći će da izvede oko trilion (1.000.000.000.000.000.000) računskih operacija u sekundi.
Računar se pravi za potrebe zajedničkog projekta u kome učestvuju više zemalja Evropske unije i grupacija privatnih kompanija, pod nazivom EuroHCP. Cilj projekta su razvoj i afirmacija superračunara u Evropi. “Jupiter” je namenjen nemačkom Juelich Supercomputing Centre-u, a vrednost ugovora iznosi oko pola milijarde evra. Planirano je da hardversko postrojenje “Jupitera” zauzima površinu ekvivalentnu onoj koju imaju četiri teniska terena.
Prva faza aktivnog testiranja tramvaja odvijaće se tokom tri meseca u malezijskom gradu Kučungu, gde će vozilo biti uključeno u sistem javnog prevoza. Očekuje se da primena novog prevoznog sredstva efikasno smanji gužve u Kačangu, a njegovim stanovnicima obezbedi siguran, efikasan i moderan vid putovanja. Ovo je istovremeno jedan od projekata koji treba da pokažu kako kineska pametna proizvodnja može da bude pouzdan i siguran oslonac drugim zemljama, kao element globalne kineske strategije “Pojas i put”.
TEHNOLOGIJA
Poluprovodnik hiljadu puta brži od silicijumskih
Američki naučnici su proizveli najbrži poluprovodnik do sada, čijim bi se korišćenjem u integralnim kolima njihova brzina povećala stotine, pa čak i hiljadu puta u odnosu na današnje, bazirane na silicijumu. Naučnici sa Univerziteta Kolumbija predstavili su inovativni poluprovodnički materijal Re6Se8Cl2, sa fantastičnim performansama. Taj “superatomski” materijal, sastavljen od renijuma, selena i hlora, formira klastere atoma koji se ponašaju kao njihovi pojedinačni elementi.
Kod silicijuma, glavni nosioci su elektroni koji, kada se kreću, imaju tendenciju da se raspršuju, rasipajući energiju kao toplotu i stvarajući kašnjenje u prenosu podataka. Kod Re6Se8Cl2, kreću se čestice poznate kao ekscitoni. One su sporije, ali zadržavaju linearnu putanju, što im omogućuje da pređu veće udaljenosti bez gubitaka. U praksi, ako danas silicijumski procesori “rade” na nekoliko gigaherca, ukoliko bi bio korišćen Re6Se8Cl2, takvi procesori bi bili brži, i radili bi na frekvencijama od više stotina GHz, pa i čak i reda THz.
Međutim, iako je potencijal novih poluprovodnika ogroman, njihova praktična primena će biti moguća tek za nekoliko decenija. Proizvodnja silicijumskih čipova prošla je kroz značajna poboljšanja tokom više od pola veka, a prelazak na novi materijal bi praktično bio od nule. Osim toga, renijum, ključna komponenta u Re6Se8Cl2 je, u poređenju sa silicijumom, izuzetni redak. Logično je pretpostaviti da će poluprovodničke komponente u čijoj je osnovi Re6Se8Cl2 prvu primenu imati u vojnoj i kosmičkoj tehnologiji, kao i u kvantnim računarima.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|