EGZOTIČNI NARODI
Oliver Klajn
Kondi u Indiji
Ratnici i lovci čudnih rituala
Indija je podeljena na 36 teritorijalnih jedinica, pri čemu 28 ima status države. Na istoku zemlje je Odiša koja je osma država po veličini. U njoj je okrug Kandamal sa preko 730.000 stanovnika. Više od polovine su pripadnici plemena Kanda, koje nazivaju i Kondi. Oni su najveće pleme u Odiši. Ukupno, ima više od milion i po Konda u čitavoj Indiji. Pored Odiše, gde ih živi najveći broj, ima ih u još osam indijskih država.
Devojka iz plemena |
Kondi su ratnički narod, koji se vekovima suprotstavljao kolonijalnim vlastima. Posebno se ističe ustanak koji je predvodio Čakra Bisnoi, u 19. veku, a koji je trajao skoro dve decenije da bi propao nakon nestanka svog vođe. U novije vreme, često izbijaju sukobi sa kastinskom zajednicom koja se naziva Pano, prisutnom na području Odiše, odnosno Kandamala, gde Kondi neretko žive u jednoj vrsti rezervata ali sa privilegijom vlasništva nad zemljom. Između te dve zajednice dolazi do sporova oko zemlje. U pozadini je i verska podloga pošto su Panoi dobrim delom hrišćani a Kondi hinduisti.
Vremenom, ovo pleme je praktikovalo veru pod raznovrsnim uticajima, sa neobičnim a nekad i bizarnim ritualima. Žrtvovane su razne namirnice, poput butera, pirinča i brašna, a na oltare su prinošene i živine i stoka. Najekstremniji ritual je uključivao i prinošenje ljudskih žrtava, što je činjeno u okviru kulta Zemlje! Upravo je boginja Zemlje bila na vrhu njihovog panteona, ona je ta koja je stvorila svet. Kada je promenila pol, postala je muško božanstvo. Njemu i bogu lova se, kao žrtva, podnosi bivo.
Duhovi su imali značajnu ulogu u staroj veri ovog naroda. Smatralo se da njihova ljutnja izaziva prirodne nepogode.
Pripadnici klana Dongria |
Drevna religija Konda gotovo da je nestala. Ostavila je traga kod pripadnika plemena koji su prihvatili hrišćanstvo. Mimo pravila crkve, oni podnose darove precima. Pečat su dali i hinduizmu koji je veći deo ovog naroda usvojio pod uticajem većinskog stanovništva u Odiši. Iako su primenili mnoge rituale iz hinduizma i prihvatili božanstva, to su učinili na sebi svojstven način. Tako se jedno od glavnih hinduističkih božanstava, Šiva smatra samo za varijantu boga lova. Uz kult idu i posebne plemenske ceremonije kojih nema u hinduizmu. Deo Konda je prihvatio islam. Uprkos verskim različitostima, preovlađuje plemenski identitet koji je bitnije od religijskog opredeljenja.
Tipična kuća ovog plemena |
Kondi su oduvek bili zajednica lovaca-sakupljača. I danas u grupama idu u lov i zajednički sakupljaju plodove. Vrlo uspešno gaje različito voće, koje je veoma bitna stavka njihove ishrane. Uglavnom jedu pasulj, pirinač, proso, kurkurmu, ribu i divljač. Prelazak na savremeni način ishrane, sa hranom koja dolazi iz fabrika, loše utiče na zdravlje pripadnika plemena. U velikoj meri njihov život počiva na onome što pronađu u šumi.
levo: knjiga o Kondima / desno: crtež poglevice iz devetnaestog veka |
Njihovi maternji jezici su kui i kuvi. Kui je dravidski jezik koji se piše na odia pismu. Njime govori bezmalo milion ljudi. Značajno je manje onih koji govore kuvi jezik, koji takođe spada u dravidsku jezičku porodicu a za koga se primenjuje isto pismo kao i za kui.
Plemenski žrtvemik |
Mada su dobrim delom gorštački narod, zvanično postoji podela na brdske i ravničarske Konde. Jedan od plemenskih klanova živi na strmim kosinama. Njihov opstanak je bio ugrožen delovanjem rudarskih kompanija koje su uništavale prirodnu sredinu. To je srećom, obustavljeno tako da je prestala opasnost da bitan ogranak ovog naroda bude isteran sa svoje zemlje.
Klanovi predstavljaju element oko koga se vrti organizacija čitavog plemena. Svaki klan čini više srodnih porodica sa istim prezimenom, što ukazuje na određen vid rodovskog uređenja. Deluju po teritorijalnom principu a okupljeni su oko totema. Na čelu klana je najstariji muški član, iz najmoćnije porodice. Vođa najuglednijeg klana je nadređen svim ostalim poglavicama i nosi titulu kond-pradan.
Omladina prolazi kroz neku vrstu plemenskog školovanja, tokom koga dečaci i devojčice borave u odvojenim spavaonicama, gde provode vreme pevajući i igrajući. Uz to, slušaju razne plemenske priče i legende. Dečaci uče da love a usađuje im se sistem vrednosti kroz legende kojima se veličaju preci i njihova hrabrost. Devojčice podučavaju tome da budu domaćice i da odgajaju decu. I pored odvojenog vaspitavanja i podučavanja dece i činjenice da se po muškoj liniji određuje poreklo porodice, kod Konda je zastupljena ravnopravnost polova. To se ogleda kroz imovinu i mogućnost nasleđivanje, u čemu žene ne zaostaju za muškarcima.
Pri izboru supruga i u slučaju eventualnog razvodu, žene imaju sva prava. Brakovi se sklapaju među pripadnicima različtih klanova i do njih obično dolazi posle pregovora. Mladoženja plaća roditeljima mlade za svoju izabranicu.
Oliver Klajn
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|