HIGH TECH
ODEVANJE, MEDICINSKI NADZOR, ELEKTRONIKA, ROBOTIKA, SAOBRAĆAJ I KOSMONAUTIKA
ODEVANJE
Odeća za borbu protiv toplotnih udara
Ekstremne vrućine sve češće pogađaju i Japan. Ovogodišnji jul je u toj zemlji bio najtopliji u poslednjih sto godina. Visoke temperature izazvale su tragične posledice: zbog toplotnih udara umrle su najmanje 53 osobe , a preko 50.000 ljudi zahtevalo je hitnu medicinsku pomoć. Japanske kompanije zato razvijaju inovativne proizvode koji treba da pomognu u borbi protiv velikih letnjih vrućina, kao što su jakne opremljene ventilatorima, okovratnici sa rashladnim cevima ili majice kratkih rukava koje reaguju na znoj. Cilj novih tehnoloških rešenja je pomoć pojedincu da ostane rashlađen i lakše izdrži ekstremne toplotne talase.
Japanski brend “Kučofuku” proizvodio je i ranije jakne opremljene ventilatorima, namenjene građevinskim radnicima. Međutim, sada je tržištu predstavio model namenjen široj populaciji, koji je takođe opremljen malim, punjivim baterijama napajanim ventilatorima, koji usmeravaju strujanje vazduha direktno i efikasno ka telu nosioca. Ove jakne, sa cenama 82-164 dolara, mnogim Japancima mogu da budu način bekstva od jare i vreline.
Drugi zanimljiv proizvod je napravila kompanija “MI Creations”. Oni su osmislili sistem rashladnih cevi ispunjenih posebnim gelom, koji se prvo 20 minuta drži u frižideru, a potom njegova cirkulacija kroz cevi koje se pozicioniraju kao okovratnik, osobu koja nosi “sistem” prijatno rashlađuje duže od sat vremena.
MEDICINSKI NADZOR
“Pametne čarape” i demencija
Univerzitet u Ekseteru je, u saradnji sa kompanijom „Milbotix“, u staračkom domu na jugozapadu Velike Britanije počeo testiranje pametnih čarapa koje imaju mogućnost da prate nivoe anksioznosti i uznemirenosti kod osoba sa demencijom. Stari parohijski dvor (The Old Rectory) je ustanova specijalizovana za lečenje demencije. Mnogi njegovi stanari imaju fizička i kognitivna oštećenja.
Prototip čarapa napravio dr Zik Stir, specijalista za robotiku i veštačku inteligenciju, kada je od demencije oboleo njemu blizak član porodice. Čarape su uobičajeni odevni predmet i veća je verovatnoća da će na njega pacijent biti tolerantniji u odnosu na neki poseban uređaj koji bi nosio na ruci. Ugrađena tehnologija pomoću senzora prati otkucaje srca, nivo preznojavanja i pokrete. Istovremeno, stopalo je jedna od najboljih lokacija na ljudskom telu za merenje stresa zbog velike gustine znojnih žlezda.
Senzori u čarapama šalju signale aplikaciji koja upozorava negovatelje na promenu parametara. Rano upozorenje signalizira osoblju da intervenišu pre nego što anksioznost eskalira u uznemireno ponašanje. Naučnici smatraju da primena ovih čarapa može da spreči mnoge opasne situacije, kao što su povrede i padovi, i da sigurno doprinosi kvalitetu života pacijenata. Pamente čarape bi mogle da reše ogromnu kliničku potrebu za efikasnim i bezbednim nadzorom nad bolom i stresom, što po pravilu prati dementna stanja.
ELEKTRONIKA
Televizor u koferu
I pored toga što postoje mnogi načini za gledanje televizije na otvorenom prostoru, putem mobilnih telefona, tableta ili prenosnih kompjutera, novi proizvod kompanije LG je projektovan kao prenosni “televizor u koferu”. Mogućnosti gadžeta “StanbyME” sa ekranom dijagonale 27 inča su velike – na primer, to može da bude veoma korisna zabava na pikniku, porodičnom odmoru ili u dvorištu vlasnika.
Televizor u koferu odlikuje lako pozicioniranje ekrana i njegova jednostavna rotacija u svim smerovima. Osetljiv je na dodir, a može da se postavi kao sto i koristi za igranje optimizovanih video-igara. Instaliran LG-jev webOS softver nudi različite streaming aplikacije, StanbyME Go, AirPlay i screen mirroring, uz kompatibilnost sa uređajima koji koriste operativne sisteme Android i iOS. Osim taktilne, moguća je kontrola pomoću daljinskog upravljača ili glasovnih komandi - podrazumeva se Bluetooth i Wi-Fi povezivanje, kao i Dolby Vision uz virtualizovanu Dolby Atmos tehnologiju.
Novi televizor poseduje poseban mod za rad na otvorenom, koji sliku čini vidljivom i pri jačoj sunčevoj svetlosti. TV nudi osam ambijentalnih tema, uključujući vatru u kaminu i zvuk talasa na plaži. Uređaj sadrži integrisanu bateriju koja mu pruža mogućnost neprekidnog rada u trajanju od oko tri sata, što se mora imati na umu prilikom koriščenja u situacijama gde nisu dostupni eksterni izvori energije.
ROBOTIKA
Prva 5G mikronska operacija oka
Upotrebom hirurškog robota najnovije generacije, sa velikim uspehom je moguće obaviti operacije visoke preciznosti uprkos vremenskim i prostornim ograničenjima. Korišćenjem resursa 5G komunikacije i mikro-stereoskopske tehnologije ultra-visoke definicije (UHD), oftalmolozi mogu da dobiju udaljene mikrohirurške slike (video) izuzetnog kvaliteta i rezolucije, gotovo u realnom vremenu.
U Kini je krajem juna uspešno izvedena daljinska mikronska operaciju oka, pomoću hirurškog robota u provinciji Hajinan, na jugu zemlje. Intervencija je potvrđena kao sigurna posle mesec dana postoperativnog posmatranja, saopštio je dr. Lin Haotian, profesor oftalmološkog centra Džongšan Univerziteta Sun Jat-sen. Hirurški robot je razvijen multidisciplinarno, saradnjom više institucija, a najveći doprinos su dali oftalmološki centar Džongšan i Škola računarskih nauka i inženjerstva Univerziteta Sun Jat-sen. Udaljenost hirurga i robota je bila veća od 500 km. Humanoj je prethodila eksperimentalna operacija, kada je operisano 12 zečeva na udaljenosti oko 1000 km.
Uspeh ove 5G daljinske mikronske operacije oka pokazao je da je moguće ostvarenje uravnoteženog i adekvatnog razvoja oftalmologije širom Kine, kao i opšte prevazilaženje neravnomerne distribucije visokokvalitetnih medicinskih resursa širom te zemlje, pa čak i daleko izvan njenih granica.
SAOBRAĆAJ
Prvi hidrogenski “pametni” tramvaj
Prvi “pametni” tramvaj sa pogonom na vodonik upućen je iz proizvodnog pogona smeštenog u centralnoj kineskoj provinciji Hunan, tačnije grada Džudžou, preko luke Šangaj ka Maleziji. Autonomno vozilo futurističkog dizajna, koje izgledom podseća na šinsko vozilo, može da se kreće kao autobus, i prvo je prevozno sredstvo ovakvog tipa koje koristi hidrogenski pogon. Potpuno kineski proizvod nastao je u saradnji China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) i Zhuzhou Electric Locomotive Research Institute Co, sasvim u skladu sa agendom “zelene energije”.
Neobičan tramvaj koristi pogonski sistem koji će mu, tokom eksploatacije, obezbediti mnoge prednosti: veliku autonomiju kretanja, kraće vreme potrebno za dopunu goriva, ekonomičnu potrošnju energije i značajnu zaštitu prirodne sredine. Primenjena inovativna dizajnerska i konstruktivna rešenja su u skladu sa zahtevima Malezije I tamošnjom tendencijom ka postizanju nulte emisije gasova i primeni “pametnih” sistema u javnom prevozu.
Prva faza aktivnog testiranja tramvaja odvijaće se tokom tri meseca u malezijskom gradu Kučungu, gde će vozilo biti uključeno u sistem javnog prevoza. Očekuje se da primena novog prevoznog sredstva efikasno smanji gužve u Kačangu, a njegovim stanovnicima obezbedi siguran, efikasan i moderan vid putovanja. Ovo je istovremeno jedan od projekata koji treba da pokažu kako kineska pametna proizvodnja može da bude pouzdan i siguran oslonac drugim zemljama, kao element globalne kineske strategije “Pojas i put”.
KOSMONAUTIKA
Nuklearna raketa za put na Mars
Nuklearni termalni pogon (NTP) ima značajne prednosti u odnosu na hemijski pogonjene rakete. Uz veću efikasnost, između dva i pet puta, letelicama pruža veću agilnost, pa one mogu da lete brže i dalje. Pošto pogonsko gorivo koje NTP koristi ima manji gabarit i težinu u odnosu na klasično raketno gorivo, u letelici se pojavio dodatni prostor za skladištenje naučne opreme i drugih neophodnih stvari za misiju. Istovremeno, postoji više opcija za scenarije hitnih prekida, pošto nuklearni motori olakšavaju vanrednu promenu putanje letelice u slučaju iznenadne potrebe za povratnim putovanjem. Sve navedeno čini NTP idealnim izborom za putovanje na Mars.
Američka svemirska agencija NASA i DARPA odabrale su za razvoj svemirske letelice sa nuklearnim termalnim raketnim motorom kompaniju “Lokid Martin”. Američki nuklearni snabdevač BWX Technologies obezbediće reaktor i gorivo, a projekat je nazvan Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations- DRACO. Ispred agencija je zadatak da razviju neophodnu tehnologiju najkasnije do 2027. godine, a finalni cilj je stvaranje sigurnog pogonskog sistema za misiju na Mars.
NTP sistem koristi nuklearni reaktor za brzo zagrevanje vodonika da bi se potom taj gas usmeravao kroz mlaznicu motora stvarajući potisak znatno efikasniji u odnosu na klasične hemijske raketne motore. Sistem je dizajniran je da bude ekstremno siguran i pouzdan, a kao gorivo se koristi HALEU (High Assay Low Enriched Uranium). Pošto postoji zabrinutost da bi moglo da dođe do ispuštanja radioaktivnih materija u Zemljinu atmosferu, NASA i DARPA planiraju da se startovanje nuklearnog reaktora obavi tek kada letelica stigne u "nuklearno sigurnu orbitu", da bi se eventualni incidenti dogodili izvan zone uticaja na našu planetu.
Pre nego što NTP omogući prvim ljudima putovanje na Mars, planira se njegova upotreba na mnogo kraćim letovima, kao što je efikasan transport materijala za baze i istraživanje na Mesecu.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|