HIGH TECH
ŽELEZNICE, LETELICE, ELEKTRONIKA, ROBOTIKA, SAOBRAĆAJ I SOLARNA ENERGIJA
ŽELEZNICE
Prva vodonična lokomotiva
Kineska korporacija za železnička vozila (CRRC- China Railway Rolling Stock Corporation), jedan od najvećih svetskih proizvođača železničkih vozila i prateće opreme, predstavila je svoju najsnažniju lokomotivu klase Ningdong, u kojoj su prvi put snažni dizel-agregati zamenjeni vodoničnim pogonskim sistemom. Fu Jongun, generalni direktor CRRC-ovog pogona u Datongu, izjavio je da ova lokomotiva, inače razvijena u saradnji sa kompanijiom Chengdu Rail Transit, u prirodno okruženje više ne ispušta ni ugljen-dioksid ni druge štetne materije i čestice, i da je potpuno u skladu sa principima “dekarbonizacije”.
Ningdong je danas najsnažnija lokomotiva pogonjena vodonikom na svetu. Opremljena je najvećom gorivom ćelijom upotrebljenom u železničkim vozilima, nominalne snage 800 kW, uz moguću eksapanziju do čak 2MW. Motor, u zavisnosti od opterećenja, može da radi 190 sati, a potrebna su dva sata za tankovanje rezervoara koji prima 270 kg tečnog vodonika. Maksimalna brzina lokomotive je 160km/h.
Ningdong poseduje najviši stepen bezbednosne zaštite, uključujući inteligentno praćenje i specijalnu mehaničku blokadu sistema vodoničnih gorivih ćelija. Vatrootporna i toplotna izolacija su od primarnog značaja, a posebna pažnja je posvećena pregradi koja odvaja skladišni deo sa vodonikom od agregatskog dela. CRRC navodi da je dizajn gorivih ćelija takav da je u slučaju nekog sudara ili iskliznuća eksplozija praktično nemoguća.
LETELICE
Najzad pravi “leteći tanjir”
Letelicu koja u potpunosti podseća na popularne NLO-e uspešno je napravila kineska kompanija “Shenzhen UFO Power Technology”. Prvi zemaljski “leteći tanjir” napravljen ljuskom rukom i sa ljudskom posadom, uspešno je obavio početkom juna probni let iznad grada Šenzena, na jugu Kine. Električni vazduhoplov, napajan pomoću specijalnih baterija, pokreću šest propelera sa po dve lopatice, između kojih je smeštena kabina sa pilotom. Kupola kokpita je prozirna i pruža potpunu kružnu preglednost od 360 stepeni. Letelica koja ima i amfibijski karakter može da poleće sa kopna i sa vode, i to pod pravim uglom: vertikalno (eVTOL).
“Leteći tanjir” je stvaran tri godine. Trenutno ova letelica može da ostane u vazduhu oko 15 minuta i dostigne visinu od oko 200 metara, a maksimalna brzina koju može da razvije je 50 km/h. Tokom projektovanja strogo su poštovani najsavremeniji bezbednosni zahtevi. Prvi proizvedeni primerci će imati prvenstveno turističku i marketinšku namenu, ali su u razvoju i nove verzije koje će imati bolje performanse: veću autonomiju leta, nosivost i brzinu.
ELEKTRONIKA
Sat ukazuje na neregularan rad srca
Nova generacija “Samsungovih” pametnih satova Galaxy Watch 6 stiže sa novom funkcijom: u prateću aplikaciju Samsung Heath Monitor biće implementiran novi modul koji će moći da detektuje i signalizira ukoliko otkrije nepravilnosti u srčanom ritmu. Najavljeno je da će kasnije i stariji modeli satova dobiti novu EKG opciju.
Primarni cilj nove funkcije je identifikacija potencijalne atrijalne fibrilacije (AFib), ili da ukaže na neke druge moguće kardiološke probleme (npr. aritmija ili tahikardija). Ona nema dijagnostičku ulogu već treba da skrene pažnju korisniku da je registrovana izvesna anomalija kojoj treba da posveti pažnju i da, ako ima i oseća neke objektivne tegobe, zatraži konsultaciju sa lekarom.
“Samsungova” aplikacija Health Monitor je dostupna u preko 70 zemalja, ali je zanimljivo da je za novu opciju koja registruje nepravilan srčani ritam bilo neophodne pribavljanje dodatnih dozvola.
ROBOTIKA
Utamanjivač napasnih insekata
Grupa studenata sa Instituta za robotiku Univerziteta Karnegi Melon, u Pitsburgu, SAD, razvila je robota pod nazivom “TartanPest”, namenjenog uništavanju invazivnih vrsta insekata. Posebno štetan insekt je Lycorma delicatula, ili kako ga popularno zovu “Pegava lanterna-muva”, koji uništava velika prostranstva useva u SAD-u.
TartanPest koristi Amiga mikrotraktorsku pogonsku jedinicu koji je proizvela kalifornijska kompanija “Farm-NG”, na koju je smeštena robotska ruka-kran. Robot je opremljen “kompjuterskim vidom”, i ima mogućnost autonomnog kretanja po urbanim, poljskim i šumskim terenima. Korišćenjem metode “dubokog učenja”, softver TartanPesta je “napunjen” setom od više stotina fotografija jajašaca štetnog insekta, tako da on koristeći AI algoritme traži i identifikuje jajne mase “Pegave lanterna-muve”. Te mase se obično nalaze na drveću, u stenovitim područjima, pa čak i na zidovima građevina ili zarđalim metalnim površinama. Imaju obično pedesetak jajašaca koje robot, kada ih prepozna, pomoću specijalne rotirajuće kružne četke koja se nalazi na vrhu njegove ruke jednostavno ostruže i uništi.
“Pegava lanterna-muva” je izuzetno invazivna vrsta koja se hrani različitim biljkama i plodovima. Na godišnjem nivou, samo u Pensilvaniji napravi štetu veću od 300 miliona dolara.
Iz tog razloga, robot TartanPest može da bude veoma koristan malim farmerima i svima koji se bave proizvodnjom hrane. Njegova primena bi takođe doprinela umanjenu hemijskog tretiranja useva, povećanju efikasnosti farmi i umanjenju troškova proizvodnje.
SAOBRAĆAJ
Prevoz putnika autonomnim trajektom
Švedska kompanija “Zeabuz” je osnovana pre četiri godine sa zadatkom da ponudi rešenja koja bi u urbanim sredinama učinila vodeni saobraćaj održiviim i efikasnim, prvenstveno razvojem samovozećih i energetski efikasnih plovila. U saradnji s “Torghatenom”, poznatom norveškom kompanijom za pomorski transport, “Zeabuz” je predstavio svoju prvu trajektnu liniju između Sodermalma i Kungsholmena. U pitanju je kratka relacija, na kojoj će se, kada se sve bude uhodalo, obavljati 120 polazaka dnevno, čiji efekat treba da bude značajno umanjenje gužvi koje su tamo učestale u drumskom saobraćaju. Prevoz na liniji će obavljati novi samovozeći trajekt “MF Estelle”.
“MF Estelle” pokreće električna energija iz baterija koje se dopunjuju instaliranim solarnim panelima. Trajekt može da primi 24 putnika, i opremljen je “Zeabuzovim” tehnološki veoma naprednim autonomnim navigacionim sistemom. Ipak, u prvoj fazi, tokom putovanja će na trajektu biti dežuran i ljudski operater, dok bi potpuno autonomna plovidba bez posade počela početkom sledeće godine. Projekat će se realizovati po fazama: u početku će trajekt imati četiri polaska na sat, i saobraćaće manji deo dana. Vreme rada će se postepeno povećavati do 15 sati dnevno, a “Zeabuzov” fazni monitoring treba da uoči obrazac putovanja i tako omogući efikasnije korišćenje resursa i uštedu energije.
“Zeabuz” navodi da je njegova tehnologija skalabilna, i da može da bude iskorišćena u širokom spektru plovila, kao što su vodeni šatlovi, radni čamci, trajekti za automobile… sa ciljem boljeg iskorišćenja i uštede u vodenom saobraćaju.
SOLARNA ENERGIJA
Sve nove nestambene zgrade pod solarnim panelima
Iako Izrael spada u zemlje sa visokim stepenom osunčanosti tokom godine, njegova površina nije dovoljna da može da se osloni na tradicionalne fotonaponske elektrane (farme) kojima su potrebne velike površine za instalaciju. Ova zemlja nema ni hidroenergetske resurse ni jake vetrove, a potrebe države su u stalnom porastu. Pošto ima ambiciju da do 2030. godine 30% svoje električne energije dobija iz obnovljivih izvora, doneta je odluka da svi novi nestambeni objekti koji budu građeni moraju, da gde god je to izvodljivo, imati krovove sa “dvostrukom namenom”. Krovne površine će, uz svoju primarnu ulogu, imati u sebe implementirane solarne panele koji će stvarati struju.
Odluka, preciznije naredba koja je doneta, stupa na snagu 180 dana nakon objave. Izrael je već dokazao da ovakve inicijative daju rezultate. Pre deset godina, vlada je od stanovništva zatražila da, umesto električnih, pređu na korišćenje solarnih bojlera. Rezultat samo ovog poteza je takav da je potrošnja električne energije u domaćinstvima smanjena za čak 8%.
Većina izraelskih komercijalnih solarnih polja nalazi se u pustinji Negev, daleko od najvećih i najnaseljenijih gradova. Značajan problem su gubici koji nastaju prilikom dotura te energije. Kada nova naredba počne da se primenjuje, električna energija će se stvarati mnogo bliže mestima gde se najviše troši. Analize pokazuju, da će više od 60% krovova novih nestambenih objekata moći da ima “dvostruku ulogu”, i tako budu stalni izvori obnovljive energije.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|