EKOLOGIJA
Z.B.
Inovativni vagon za hvatanje CO2
Spasonosno vozilo
Američka startap kompanija “CO2Rail” demonstrirala je mogućnost železničkog saobraćaja da učestvuje u borbi sa klimatskim promenama: njihov tim je izumeo vagone koji bi na godišnjem nivou mogli da odstrane do tri hiljade tona ugljen-dioksida iz atmosfere.
Pomoću specijalnih otvora vazduh se usisava u vagone i odvodi do velike cilindrične komore za prikupljanje CO2. Tim inženjera je na ovaj način eliminisao potrebu za ugradnjom ventilatora koji troše mnogo energije i primenjuju se u standardnim operacijama direktnog hvatanja ugljen-dioksida. Vazduh zatim prolazi kroz hemijski proces razdvajanja CO2. Pročišćen vazduh se vraća u atmosferu kroz zadnji ili donji deo vagona. Kada je uhvaćeno dovoljno gasa sa efektom staklene bašte, komora vagona se zatvara. Prikupljeni CO2 se skladišti u rezervoaru u tečnom obliku. Poštujući principe cirkularne ekonomije, ugljen-dioksid se potom odlaže na posebne deponije.
Statična postrojenja za hvatanje CO2 zauzimaju ogromne površine zemljišta - za neophodnu opremu i za obnovljive izvore koji se grade kako bi se njihov rad snabdevao zelenom energijom. Dobijanje potrebnih dozvola je teško, a povrh toga građani se često protive realizaciji ovakvih projekata u njihovim mestima.
„Veliki je problem što svi žele da reše klimatsku krizu, a niko ne želi da se to odigrava u njegovom dvorištu”, naveo je hemičar Džefri Ozin sa Univerziteta u Torontu. „Direktno hvatanje ugljen-dioksida iz vazduha pomoću železnice ne bi zahtevalo zoniranje ili građevinske dozvole, bilo bi prolazno i javnost ga generalno ne bi ni videla.”
Štaviše, ovaj nesvakidašnji vagon samostalno proizvodi energiju koju koristi za kretanje zahvaljujući solarnim panelima i sistemu regenerativnog kočenja u okviru kojeg se kinetička energija, koja nastaje kada vozač pritiska kočnicu, pretvara se u struju. Svako potpuno zaustavljanje stvara energiju za napajanje dvadesetak prosečnih domova u toku dana, što nisu zanemarljive količine. Dobra strana ovog rešenja je i u tome što osnovna infrastruktura već postoji: CO2Rail vagoni bi koristili postojeću prugu i bili bi delovi kompozicija vozova koji se već kreću svetskim prugama.
Na kraju krajeva, troškovi uklanjanja jedne tone ugljen-dioksida pomoću ove neobične tehnologije su znatno niži u poređenju sa postojećim postrojenjima za te namene svrhe, navodi se u članku objavljenom u istraživačkom časopisu Joule. Projektovana cena iznosi manje od 50 dolara po toni, što ovu tehnologiju čini i komercijalno izvodljivom i komercijalno privlačnom.
Istraživači navode da bi, narednih decenija, kapacitet uklanjanja CO2, zahvaljujući napretku tehnologije, mogao da poraste na 95 hiljada tona godišnje.
Vodeći svetski naučnici iz Međuvladinog panela za klimatske promene (IPCC) upućuju da određene količine ugljen-dioksida moramo da uklonimo iz vazduha da bismo zauzdali globalno zagrevanje, što je put ka nultim emisijama do sredine ovoga veka.
Z.B.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|