HIGH TECH
ROBOTIKA, TELEFONIJA, MOBILNE MREŽE, SAOBRAĆAJ, DRONOVI I TEHNOLOGIJA
ROBOTIKA
Robot koji sipa gorivo u automobile
Proces sipanja goriva u automobile se nije značajno menjao tokom prethodnih sedam decenija. Iako je za to vreme ostvaren ogroman tehnološki napredak u svim sferama života, sipanje goriva u rezervoare automobila je i dalje mehanički proces koji zahteva ljudsku aktivnost. Ipak, danska kompanija Autofuel ima nameru da to promeni, pa je proizvela robota čiji je zadatak da sipa gorivo u vozila. Njegova aktivnost eliminiše potrebu angažovanja vozača ili zaposlenih na benzinskoj pumpi tokom tog postupka.
Inovativni Autofuelov sistem se sastoji od robotske ruke koja sipa gorivo i aplikacije kojom se vrši identifikacija kupca i plaćanje. Čitav je proces hands-free. Za korišćenje usluge, kupac prethodno mora da napravi sopstveni korisnički profil u kome će precizno da navede podatke o automobilu: model, tip goriva, detalje plaćanja i registarske oznake. Da bi postupak mogao da bude obavljen, vozilo mora da bude opremljeno specijalno prilagođenim poklopcem rezervoara.
Procedura počinje tako što vozač na spoljnom displeju dobija uputstvo gde da pozicionira vozilo. Robotska ruka će zatim otvoriti poklopac rezervoara i postaviti cev-mlaznicu. Na displeju će biti prikazivan tok procesa, sve do kraja, kada robot zatvori poklopac rezervoara. Po uspešnom točenju, automatski se izvršava plaćanje. Robotski sistem obećava i kada se koriste drugi energetski izvori, kao što su električna energija, vodonik, CNG i LNG. Osim što generalno predstavlja olakšicu za vozače, sistem može da bude od velike koristi i osobama sa posebnim potrebama. Iako je sada tek u povoju, očekuje se da do 2028. godine vrednost robotskih sistema za punjenje, samo u Evropi, dostigne 50 milijardi dolara.
TELEFONIJA
Novi rekorder u brzom punjenju
Realme GT Neo5 je prvi serijski pametni telefon na svetu u koji je implementirana podrška za brzo punjenje snagom od čak 240W! Kod GT Neo5 telefona su primenjena čak tri velika tehnološka unapređenja: arhitektura brzog punjenja od 240W, prvi u industriji prilagođeni kabl za punjenje strujom od 12A i prvi na svetu dual GaN mini punjač nominalne snage 240W. Telefon je opremljen ultra tankom elektrodnom 10C baterijom kapaciteta 4600mA, i prvi je smartfon sa podrškom za punjenje preko 200W sa TUV Rheinland sertifikatom koji potvrđuje dugovečnost baterije. Baterija zadržava 80% nominalnog kapaciteta i posle 1600 ciklusa punjenja, što je dvostruko više od prosečnog industrijskog standarda.
GT Neo5 ima još neke novine: transparentni RGB sistem osvetljenja na poleđini. Kroz providni prozor može da se vidi metalna čipset ploča sa prilagođenim dizajnom logotipa, deo matične ploče, NFC senzor i RBG svetlosni prsten u obliku slova C. Realme GT Neo5 240W je, početkom februara, postao dostupan u Kini u dve verzije: 16GB RAM memorije plus 256GB skladišta i 16GB RAM-a plus čak 1TB skladišne memorije. Objavljeno je da i će pomenuta brzina punjenja biti dostupna i kupcima van Kine, sa sledećim Realme flegšip (vodećim) modelom za globalno tržište - Realme GT 3.
ZVUMOBILNE MREŽE
Prvo uvođenje 6G mreže
Južna Koreja je prva zemlja u kojoj je zvanično najavljeno uvođenje mobilne mreže šeste generacije. Korejsko ministarstvo za nauku, informacije i komunikacione tehnologije je objavilo da se početak korišćenja 6G mreže očekuje 2028. godine. Vlada Južne Koreje će podržati i podsticati lokalne kompanije da proizvode materijale, komponente i ostalu neophodnu opremu za razvoj 6G mreže, uz istovremeno jačanje lanca dobavljača svega potrebnog da bi se ova mreža formirala i razvijala. Studija izvodljivosti koja analizira aspekte 6G tehnologije je već započeta, a vrednost celog projekta iznosi više od 482 miliona dolara.
Ova inicijativa predstavlja pokušaj Južne Koreje da preduhitri ostatak sveta kada je reč o 6G tehnologiji, istovremenim razvojem neophodnog hardvera i softvera. Ekonomija Južne Koreje je četvrta po snazi u Aziji i poseduje 25,9 posto 5G patenata iz 2022. godine, dok je u vlasništvu Kine 26,8 posto. Namera je da taj procenat za 6G tehnologiju pređe 30 posto.
Za 6G mrežu se tvrdi da će moći da ujedini ono što je virtuelno sa realnošću, i da će da pružiti mogućnost da se npr. holografska komunikacija iz naučne fantastike ostvari u stvarnom životu.
SAOBRAĆAJ
Autobusi bez vozača u javnom prevozu
U Hefeju, glavnom gradu istočne kineske provincije Anhui, na jednoj liniji javnog gradskog saobraća, putnike voze autobusi bez vozača. Kompanija koja je omogućila tu uslugu - CICT (Connected and Intelligent Technologies) je objavila start probnog perioda početkom februara. Linija saobraća do predgrađa Baohe, i ima ukupnu dužinu od 15 km. U saobraćaj su uvedena dva automatizovana autobusa bez šofera. Dok traje probni period, vožnja će biti besplatna, ali nju je neophodno prethodno najaviti pomoću mobilne aplikacije.
Prva ispitivanja autobusa bez vozača u gradskom saobraćaju počela su avgusta 2022. godine. Kroz kontinuirano "duboko učenje”, vozačke sposobnosti” automatizovanih autobusa podignute su na nivo vozača sa dve ili tri godine vozačkog iskustva, saopštila je kompanija CICT.
Brzina kretanja vozila projektovana je na oko 30 km/h, a autobus-minibus može da primi desetak putnika. Grad Hefej je već realizovao nekoliko pilot projekata inteligentnog transporta i logistike, a u njemu je formiran i inovativni park tehnologije autonomne vožnje. U Kini se, generalno, velika pažnja pridaje projektima koji promovišu razvoj i komercijalizaciju tehnologije autonomnih vozila.
DRONOVI
I leti i pliva pod vodom
Kineski istraživači razvili su prototip drona kvadrokoptera koji može i da leti, i da roni pod vodom. Kvadrokopter nazvan „leteća riba“, (TJ-FlyingFish) razvili su naučnici sa Šangajskog istraživačkog instituta za inteligentne autonomne sisteme pri Univerzitetu Tongđi, i Kineskog univerziteta u Hongkongu. Dron ima težinu od 1,63 kg, sposoban je da lebdi u vazduhu šest minuta ili da plovi pod vodom oko 40 minuta. Maksimalna dubina do koje može da zaroni iznosi 3 m, a najveća brzina koju može da razvije pod vodom je oko 7,5km/h.
Na prvi pogled, TJ-FlyingFish podseća na svaki drugi kvadrokopter: sastoji se od centralnog kupolastog tela i četiri kraka, od kojih svaki ima pogonsku jedinicu (modul motora/propelera). Svaka pogonska jedinica, međutim, poseduje specijalni dvostepeni reduktor brzine (“menjač”), a osovina na kojoj se nalazi može nezavisno da se rotira u odnosu na ostale. To omogućava dronu dobre manevarske karakteristike pod vodom, dok reduktor brzine služi da efikasnost propelera bude optimalno iskorišćena u oba medijuma: u vodi, gde je bitna snaga, i u vazduhu, gde je važnija velika brzina. Pri prelasku iz jedne u drugu sredinu, brzina rotacije propelera se automatski menja, a njihove osovine zauzimaju odgovarajuću poziciju.
Kvadrokopter TJ-FlyingFish može da deluje potpuno autonomno, i ima potencijal za primenu u istraživanju prirodnih resursa, misijama potrage i spasavanja, u inženjerskim inspekcijama, i mnogim drugim oblastima.
TEHNOLOGIJA
Prepoznavanje lica čuva automobile
Tehnologiija prepoznavanja lica je kao opcija bezbednosne zaštite već duže vreme dostupna korisnicima “pametnih” uređaja. Nedavno je poznati nemački snabdevač u autoindustriji Continental, u saradnji sa kompanijom za biometrijska rešenja TrinamiX predstavio važnu inovaciju: ekran za identifikaciju vozača sa integrisanom kamerom za biometrijsko skeniranje lica. Tehnologija pouzdano štiti od krađe automobila pošto vozilo može da se pokrene samo posle uspešnog prepoznavanja osobe na vozačevom sedištu.
Sistem za identifikaciju vozača je prvi automobilski ekran na svetu smešten unutar vozila, koji omogućava beskontaktnu i veoma sigurnu autentifikaciju, pomažući u sprečavanju prevare i krađe. Uređaj će u budućnosti moći da obezbedi rad još mnogih korisnih aplikacija. Integrisan u elektronski sistem automobila, on može da bude od koristi u mnogim slučajevima, kao što su: procesi digitalnog plaćanja prilikom točenja goriva, parkiranja ili plaćanja putarine, prilikom rentiranja vozila ili pak za pristup dodatnim digitalnim uslugama.
Kamera ugrađena u sistem dodatno doprinosi povećanju bezbednosti pošto može aktivno da prati pažnju i ponašanje vozača, i tako predupredi opasnost koju mogu da izazovu umor, vožnja pod dejstvom alkohola ili upotreba psihoaktivnih supstanci. Sistem Continentala i TrinamiX-a je već osvojio nagradu CES Innovation Award 2023 u kategoriji Vehicle Tech & Advanced Mobility na sajmu CES 2023, nedavno održanom u Las Vegasu.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|