MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
Planeta Br. 108 | EVOLUCIJA, drvo sa mnogo grana
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 108
Planeta Br 108
Godina XIX
Novembar - Decembar 2022.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 117
Maj 2024g
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

VESTI IZ MEDICINE

 

DIJETETIKA

Tajna zdravog mršavljenja

 

Gotovo 40 odsto svetske populacije ima prekomernu težinu, a čak 13 odsto ljudi na planeti živi sa gojaznošću, što je stanje koje nosi veći rizik od rane smrti i rizik za kardiovaskularne bolesti, dijabetes tipa 2, rak i neplodnost. Borba protiv gojaznosti je, pak, nerešen problem budući da se, nakon početnog uspešnog gubitka kilograma, kod mnogih osoba oni često “vraćaju”.
Do sada nije bilo dobro dokumentovanih istraživanja o tome koja metoda je najbolja za održavanje zdravog gubitka težine, te se studija danskih istraživača sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Kopenhagenu, objavljena u prestižnom naučnom časopisu The New England Journal of Medicine, smatra izuzetno značajnom. Testiranjem četiri različite vrste lečenja, nakon gubitka kilograma pomoću ishrane, danski istraživači prvi put su pokazali da je moguće da se redukovani kilogrami dugotrajno održavaju. Randomizovanim kliničkim ispitivanjem, oni su testirali vrlo efikasan tretman nakon gubitka kilograma postignutog dijetom, kombinujući umereno do energično intenzivno vežbanje sa jednim lekom za gojaznost koji inhibira apetit, analogom hormonu GLP-1. Prema objavi na sajtu Univerziteta u Kopenhagenu, ta terapija je "dokaz koji nedostaje, i novo znanje koje će lekari, dijetetičari i fizioterapeuti koristiti u praksi”.
Vođa istraživačkog tima, profesorka S. Torekov, sa Odeljenja za biomedicinske nauke, objašnjava da je problem u tome što se ljudi, dok gube na težini, bore protiv jakih bioloških sila. Sa smanjenom potrošnjom energije, apetit se istovremeno povećava, što se suprotstavlja održavanju gubitka kilograma. Hormon koji stimuliše apetit dramatično se povećava kad mršavimo, dok nivo hormona za suzbijanje apetita istovremeno dramatično opada. Pored toga, dok telo smanjuje potrošnju energije, gubitak težine može da izazove gubitak mišićne mase. Dakle, dok god je fokus lečenja gojaznosti na tome kako da se izgubi na težini a ne kako da se održava smanjena težina, zaista je teško učiniti nešto u vezi sa tim problemom, kaže prof. Torekov.

VESTI IZ MEDICINE

Istraživanje je obuhvatilo 215 gojaznih osoba niske kondicije, koji su tokom osam nedelja sledili niskokaloričnu dijetu. Za to vreme su smršali prosečno oko 13 kg, što im je značajno poboljšalo zdravlje, kroz normalizaciju krvnog pritiska i nivoa šećera u krvi. Potom su podeljeni u četiri grupe - dve su dobile placebo, a dve lek za gojaznost. Među placebo grupama, jedna je pratila program vežbanja od najmanje 150 minuta umerene fizičke aktivnosti, ili 75 minuta snažnog vežbanja nedeljno, ili njihove kombinacije, dok je druga grupa zadržala uobičajeni nivo fizičke aktivnosti. Dve grupe koje su uzimale lek za gojaznost podeljene su na sličan način. Svim učesnicima je jednom mesečno merena težina, uz nutricionističko i dijetetsko savetovanje sa fokusom na zdrav gubitak kilograma, u skladu sa smernicama Danske uprave za zdravstvo i hranu. Posle godinu dana, grupa koja je samo vežbala i grupa koja je samo uzimala lek održale su težinu smanjenu za oko 13 kg, i poboljšale su zdravlje. Grupa koja je primala placebo vratila je polovinu izgubljenih kilograma, uz pogoršanje svih faktora rizika za razvoj hroničnih bolesti. Najveća poboljšanja dogodila su se u grupi koja je kombinovala program vežbanja i lek za gojaznost, uključujući i dodatni gubitak kilograma - ukupno oko 16 kg tokom jedne godine. Zdravstvene koristi su u toj grupi takođe bile dvostruko veće: dvostruki gubitak sala uz očuvanje mišićne mase, veći rejting u fitnesu, smanjen nivo šećera u krvi i poboljšan kvalitet života. Takođe, dve grupe koje su vežbale povećale su svoj fitnes rezultat, izgubile masnu masu i stekle mišićnu masu, što ukazuje na zdraviji gubitak kilograma u poređenju sa ispitanicima koji su izgubili samo masnu masu, bez povećanja kondicije; ovo je važan aspekt budući da se gubitkom kilograma ne mora nužno dobiti zdravije telo, ako se istovremeno izgubi mnogo mišićne mase.
Studija je pokazala da značajno smanjenje telesne težine može da se održi vežbanjem od oko 115 minuta nedeljno, i to uglavnom intenzivnim vežbanjem (vožnja bicikla, i slično), kao i da se kombinovanjem vežbanja sa lekovima za gojaznost postiže dvostruko bolji efekat od svakog pojedinačnog tretmana. Prof. Torekov, međutim, ističe da bez podrške za istrajavanje u vežbanju, tretman u najvećem broju slučajeva neće biti dovoljan. To je neophodno jer je održavanje gubitka kilograma izuzetno teško, te da ljudi moraju da shvate da kad jednom izgube na težini, nisu „izlečeni", već da vežbe i napori moraju da se nastave kroz dugi niz godina. Štaviše, bez strukturisanog plana lečenja postoji visok rizik od vraćanja kilograma pa je važno da postoji sistem za podršku osobama sa gojaznošću u održavanju promene načina života. Prof. Torekov dodaje da ova studija može da pomogne u tome, jer ona zapravo upućuje lekare, dijetetičare i čitave lokalne zajednice kako da osmisle zajednički plan lečenja i kontinuiranog praćenja pojedinaca.

 


Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 117
Planeta Br 117
Godina XXI
Maj - Jun 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2024 PLANETA