MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
Planeta Br. 105 | VODONIK, gorivo budućnosti
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 105
Planeta Br 105
Godina XIX
Maj-Jun 2022.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 119
Sept. 2024g
Br. 120
Nov. 2024g
Br. 117
Maj 2024g
Br. 118
Jul 2024g
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

HIGH TECH

 

 

SAOBRAĆAJ, ISHRANA I TRANSPORT

 

SAOBRAĆAJ

Automobil snage 1,64 megavata


Vozilo razvijeno u saradnji sa kompanijama “Italdesign” i “Williams Advanced Engineering (WAE)” dostizaće maksimalnu brzinu od 400 km/h, a od 0 do 100 km/h ubrzavaće za 1,99 sekundi. Iako svega 12 cm udaljen od tla, proizvođač navodi da će ovaj automobil pružati maksimalnu dnevnu iskoristivost u klasi hiperautomobila.

HIGH TECH

“Vejen” je super-luksuzan automobil napravljen od aluminijuma i recikliranih kompozitnih materijala. Ima veoma napredan tehnološki i vizuelni dizajn baziran na paketu koji je od strane “Italdesign”-a i “WAE”-a za krosovere, sedane i grand-turere prezentovan 2021. godine. Unutrašnjost kabine je u crno-narandžasto-belim nijansama, sa staklenom komandnom tablom, koji nalikuje instrumentalnim panelima najnovijih vazduhoplova. Ovaj automobil će posedovati dva do četiri pogonska agregata i imaće napredan baterijski sistem kapaciteta 160 KWh. Očekuje se da će moći da ostvari domet od čak 1000 km.

HIGH TECH

Deus Vejen” će biti znatno snažniji od “Pininfarina Batiste” (1.900 KS), “Lotus Evije” (2.000 KS) i modela “Rimac C2” (1.914KS). Planira se da bude proizvedeno samo 99 primeraka ovog automobila. A koliko će iznositi cena vozila čija će isporuka početi 2025. godine, za sada nije poznato.

HIGH TECH

 

ISHRANA

Štapići za manje soli

Profesor sa japanskog Univerziteta Meiji, Homei Mijašita je u saradnji sa kompanijom za proizvodnju pića “Kirin Holdingsom” napravio kompjuterizovane štapiće za jelo koji regulišu osećaj slanoće hrane i mogu da pomognu osobama koje su iz zdravstenih razloga primorane da smanje unos natrijuma u organizam. Ovi štapići deluju na poboljšanje ukusa primenom posebne elektro-stimulacije, kontrolisane mikroračunarom smeštenim u narukvicu koja se nosi oko zgloba.

HIGH TECH

Mijašita je sa svojim saradnicima istraživao različite načine stimulacije ljudskih čula. Čulo ukusa je moguće “prevariti” pomoću slabih struja koje prenose natrijumove jone iz hrane kroz štapiće za jelo do receptora za ukus u ustima. Na taj način se osećaj slanoće subjektivno pojačava za preko 50%. Japanci u tradicionalnoj ishrani favorizuju slana jela, pa tako prosečan Japanac dnevno konzumira oko 10 gr soli, dvostruko više od onoga što preporučuje Svetska zdravstvena organizacija. Prevelik unos soli nosi mnoge zdravstvene rizike:  povećani krvni pritisak, moždani udar, razvoj mnogih bolesti.

HIGH TECH

Smanjivanje unosa natrijum-hlorida uobičajenim metodama podrazumeva eliminaciju ili osetnu redukciju učešća mnogih omiljenih namirnica u ishrani, uz istovremeni prelazak na konzumaciju neslane i bljutave hrane. Štapići profesora Mijašite bi mogli da motivišu mnoge osobe koje izbegavaju “neslane dijete”. On i kompanija “Kirin Holdings” očekuju da će prototip njihovih štapića biti do kraja godine dovoljno usavršen da bi, početkom sledeće, mogao da uđe u praktičnu i komercijalnu primenu.

 

TRANSPORT

Kargo-dron za veće terete

Austrijska kompanija, specijalizovana za unapređenje vertikalnog pogona, „Ciklotek“ i japanska kompanija koja se bavi dostavom „Jamoto“ rade na novom konceptualnom dronu CCY-01. Letelicu neobičnog izgleda pokreće šest specijalnih „Ciklotekovih“ ciklo-rotora: četiri horizontalno pozicionirana i dva vertikalno, pomoću kojih ona može precizno da leti kroz uske prostore, čak i u lošim vremenskim uslovima kao što je jak vetar. Cilindrični ciklo-rotori imaju imaju turbine sa propelerima koji se okreću velikom brzinom i poseduju posebne lopatice koje omogućavaju brzu promenu ugla potiska, a postavljeni su tako da, tokom leta, CCY-01 više podseća na leteći automobil nego klasični dron.

HIGH TECH

HIGH TECH

Letelica potpuno novog dizajna biće prilagođena za prenos specijalne kapsule za dostavu PUPA (Pod Unit for Parcel Air-Transportation) - kargo modula koje je razvila kompanija „Jamoto“. U zavisnosti od vrste tereta koji se prenosi, postojaće više verzija PUPA kapsula nominalne nosivosti oko 30 kg, a najveća težina tereta koju će Ciklotekov dron moći bezbedno da ponese iznosiće 45 kg. Maksimalna brzina koju će tokom leta CCY-01 moći da razvije iznosiće 130 km/h, domet letelice će biti 40 km, a prostor potreban za uspešno poletanje iznosi samo 2,7x2,5 m.

HIGH TECH

 




Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 120
Planeta Br 120
Godina XXI
Novembar - Decembar 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2024 PLANETA