HIGH TECH
SAOBRAĆAJ, ISHRANA I TRANSPORT
SAOBRAĆAJ
Automobil snage 1,64 megavata
Vozilo razvijeno u saradnji sa kompanijama “Italdesign” i “Williams Advanced Engineering (WAE)” dostizaće maksimalnu brzinu od 400 km/h, a od 0 do 100 km/h ubrzavaće za 1,99 sekundi. Iako svega 12 cm udaljen od tla, proizvođač navodi da će ovaj automobil pružati maksimalnu dnevnu iskoristivost u klasi hiperautomobila.
“Vejen” je super-luksuzan automobil napravljen od aluminijuma i recikliranih kompozitnih materijala. Ima veoma napredan tehnološki i vizuelni dizajn baziran na paketu koji je od strane “Italdesign”-a i “WAE”-a za krosovere, sedane i grand-turere prezentovan 2021. godine. Unutrašnjost kabine je u crno-narandžasto-belim nijansama, sa staklenom komandnom tablom, koji nalikuje instrumentalnim panelima najnovijih vazduhoplova. Ovaj automobil će posedovati dva do četiri pogonska agregata i imaće napredan baterijski sistem kapaciteta 160 KWh. Očekuje se da će moći da ostvari domet od čak 1000 km.
“Deus Vejen” će biti znatno snažniji od “Pininfarina Batiste” (1.900 KS), “Lotus Evije” (2.000 KS) i modela “Rimac C2” (1.914KS). Planira se da bude proizvedeno samo 99 primeraka ovog automobila. A koliko će iznositi cena vozila čija će isporuka početi 2025. godine, za sada nije poznato.
ISHRANA
Štapići za manje soli
Profesor sa japanskog Univerziteta Meiji, Homei Mijašita je u saradnji sa kompanijom za proizvodnju pića “Kirin Holdingsom” napravio kompjuterizovane štapiće za jelo koji regulišu osećaj slanoće hrane i mogu da pomognu osobama koje su iz zdravstenih razloga primorane da smanje unos natrijuma u organizam. Ovi štapići deluju na poboljšanje ukusa primenom posebne elektro-stimulacije, kontrolisane mikroračunarom smeštenim u narukvicu koja se nosi oko zgloba.
Mijašita je sa svojim saradnicima istraživao različite načine stimulacije ljudskih čula. Čulo ukusa je moguće “prevariti” pomoću slabih struja koje prenose natrijumove jone iz hrane kroz štapiće za jelo do receptora za ukus u ustima. Na taj način se osećaj slanoće subjektivno pojačava za preko 50%. Japanci u tradicionalnoj ishrani favorizuju slana jela, pa tako prosečan Japanac dnevno konzumira oko 10 gr soli, dvostruko više od onoga što preporučuje Svetska zdravstvena organizacija. Prevelik unos soli nosi mnoge zdravstvene rizike: povećani krvni pritisak, moždani udar, razvoj mnogih bolesti.
Smanjivanje unosa natrijum-hlorida uobičajenim metodama podrazumeva eliminaciju ili osetnu redukciju učešća mnogih omiljenih namirnica u ishrani, uz istovremeni prelazak na konzumaciju neslane i bljutave hrane. Štapići profesora Mijašite bi mogli da motivišu mnoge osobe koje izbegavaju “neslane dijete”. On i kompanija “Kirin Holdings” očekuju da će prototip njihovih štapića biti do kraja godine dovoljno usavršen da bi, početkom sledeće, mogao da uđe u praktičnu i komercijalnu primenu.
TRANSPORT
Kargo-dron za veće terete
Austrijska kompanija, specijalizovana za unapređenje vertikalnog pogona, „Ciklotek“ i japanska kompanija koja se bavi dostavom „Jamoto“ rade na novom konceptualnom dronu CCY-01. Letelicu neobičnog izgleda pokreće šest specijalnih „Ciklotekovih“ ciklo-rotora: četiri horizontalno pozicionirana i dva vertikalno, pomoću kojih ona može precizno da leti kroz uske prostore, čak i u lošim vremenskim uslovima kao što je jak vetar. Cilindrični ciklo-rotori imaju imaju turbine sa propelerima koji se okreću velikom brzinom i poseduju posebne lopatice koje omogućavaju brzu promenu ugla potiska, a postavljeni su tako da, tokom leta, CCY-01 više podseća na leteći automobil nego klasični dron.
Letelica potpuno novog dizajna biće prilagođena za prenos specijalne kapsule za dostavu PUPA (Pod Unit for Parcel Air-Transportation) - kargo modula koje je razvila kompanija „Jamoto“. U zavisnosti od vrste tereta koji se prenosi, postojaće više verzija PUPA kapsula nominalne nosivosti oko 30 kg, a najveća težina tereta koju će Ciklotekov dron moći bezbedno da ponese iznosiće 45 kg. Maksimalna brzina koju će tokom leta CCY-01 moći da razvije iznosiće 130 km/h, domet letelice će biti 40 km, a prostor potreban za uspešno poletanje iznosi samo 2,7x2,5 m.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|