HIGH TECH
TRGOVINA, ENERGIJA, GRAĐEVINARSTVO, LIČNA HIGIJENA, VEŠTAČKA INTELIGENCIJA, TRANSPORT I ENERGIJA
TRGOVINA
Pokretne 5G prodavnice
Stanovnici grada Jangkuana u severnokineskoj provinciji Šansi odnedavno su u prilici da koriste usluge flote autonomnih komercijalnih 5G vozila, svojevrsnih malih pokretnih prodavnica. Ova bespilotna vozila koriste unapređen sistem bespilotnog kretanja baziran na veštačkoj inteligenciji podržanoj internet platformom L4. Ona poseduju modularni "smart" sanduk za transport različitih proizvoda i mogu da koriste većinu puteva.
Svojevrsni pokretni "dućani" imaju unapređen sistem za promenu baterija, koje im omogućavaju domet preko 100 km posle pet sati punjenja. Vozila su proizvod kompanije “Neolix Zhihang Technologies”, namenjena su snabdevanju i uslugama u poslovnim zgradama, bolnicama, školama, na raznim skupovima... svuda gde za tim postoji potreba.
Korišćenje usluga ovih vozila je jednostavno: pomoću QR kodova i mobilnih telefona vrši se izbor robe i način plaćanja, a kupljeni proizvod se preuzima iz odgovarajuće pregrade na "sanduku". Ovi 5G transporteri će posedovati i funkcije grejanja i rashlađivanja prema potrebi, a takođe će, osim u maloprodajnom sektoru, imati i primenu u ugostiteljstvu, medicini i zdravstvenoj zaštiti. Cilj je da se stanovništvu pruže različite i visokokvalitetne usluge uz veliku efikasnost i uštedu radne snage.
Kompanija “Neolix Zhihang Technologies” želi da napravi vozila koja će, primenom radara, kamera, satelitske navigacije visoke preciznosti i inercijalne navigacije uz asistenciju 5G mreže, moći da obave mnoge druge zadatke u gradu, od prikupljanja različitih informacija do čišćenja. Cilj im je da Jangkuan i okolina postanu nacionalno područje za komercijalnu primenu bespilotnih vozila.
ENERGIJA
Najviša solarna farma na svetu
Švajcarska planira da do 2050. godine postigne potpunu "karbonsku neutralnost". U tom cilju nedavno je puštena u rad solarna farma koja pluta na jednom malom jezeru koje se nalazi na nadmorskoj visini od oko 1800 m, a ima mogućnost da proizvede oko 800 MWh električne energije godišnje, što zadovoljava potrebe više od 220 prosečnih švajcarskih domaćinstava. U Švajcarskoj se više od dve trećine električne energije stvara u hidrocentralama, a ona proizvedena u solarnim elektranama biće namenjena lokalnoj distribuciji.
Kompanija “Romande Energie”, koja je napravila ovu farmu, planira izgradnju sledeće koja će imati 25 puta veću snagu, i za to se već traga za odgovarajućim lokacijama na velikim nadmorskim visinama u Švajcarskoj, ali i u okolnim zemljama. Inače, na visini je UV zračanje jače, a veliki značaj ima i tzv. "albedo" efekat: refleksija sunčevih zraka o led i sneg na tlu. Zanimljivo je da planinski uslovi kakvi vladaju na visini u Alpima uz nisku temperaturu, pružaju mogućnost da se proizvede ista količina električne energije kao kada bi se takva solarna elektrana nalazila negde u osunčanim predelima u pustinji.
GRAĐEVINARSTVO
Asfalt sa mirisom cveća
U želji da poboljša uslove za rad građevinskim radnicima, poljska kompanija “Budimeks” je u saradnji sa jednom od tamošnjih rafinerija uspela da proizvede asfalt koji umesto na naftu, katran i bitumen - miriše na cveće. Isparavanje običnog asfalta generalno nije štetno za ljude, ali modifikovini materijal će bez sumnje omogućiti daleko prijatnije radno okruženje radnicima koji grade ili popravljaju saobraćajnice.
Nova vrsta bitumena u svom sastavu kao dodatak ima specifičnu mešavinu prirodnih i sintetičkih eteričnih ulja. Time se postiže neutralizacija specifičnog mirisa asfaltne mase, a umesto njega se oslobađaju aromatični mirisi koji daleko više prijaju čoveku. Mnogi kažu da novi asfalt ima miris svežeg poljskog cveća, a “Budimeks” se nada da će njihova inovacija ući u široku primenu i van granica Poljske.
LIČNA HIGIJENA
Četkica za najbrže pranje zuba
Y- četk(ic)a koja omogućava efikasno pranje zuba veoma velikom brzinom, proizvod je francuskog startupa iz Liona, na čijem su čelu Bendžamin Koen i Kristof Kado. Ova dva pronalazača su uvereni da će četkica koju su napravili značajno popraviti situaciju u sferi oralne higijene u njihovoj zemlji, uz osetnu promenu jutarnje rutine njenog korisnika. Prosečni Francuz svako jutro provede 43 sekunde perući zube, što je daleko manje od minimalno dva minuta koji preporučuju stomatolozi.
Nova "čudotvorna" četkica je u stvari posebno oblikovan uređaj koji efikasno pere sve zube za samo deset sekundi! Električna Y-četka najviše podseća na štitnik za desni kakav koriste sportisti, i na sličan način se stavlja u usta. Poseduje čak 35.000 izuzetno finih najlonskih vlakana koja vibriraju kada se uređaj uključi. Vlakna temeljno čiste sve zube istovremeno. Y-četka je idealna i za invalide, kao i sve one koji iz bilo kakvog razloga imaju teškoće prilikom pranja zuba. Cena ovog inovativnog proizvoda za koji je već veliki broj Parižana pokazao interesovanje je, sa specijalnim popustom povodom početka školske godine, 99 evra.
VEŠTAČKA INTELIGENCIJA
Mask najavio “Teslinog” robota
Pošto je uspeo da ostvari dominaciju u proizvodnji električnih vozila i ušao u trku za osvajanje svemira, vlasnik “Tesle” Ilon Mask je najavio novu oblast kojom njegova kompanija planira da se bavi: humanom robotikom. Najavljeno je da će sledeće godine "Tesla" predstaviti prvi prototip sopstvenog androgenog robota "Tesla bota". Baziran na tehnologiji veštačke inteligencije potpomognute internet platformom, sličnoj onoj koju koriste Maskova poluautonomna vozila, robot će uspešno moći da zameni ljude na zadacima koji se tiču različitih, prvenstveno teških i opasnih pa čak i dosadnih poslova.
"Tesla bot" će imati humanoidni oblik, imaće ruke sa po pet prstiju, dizajniran u crno-beloj kombinaciji, biće "prijateljski" nastrojen i nad njim će uvek moći da se preuzme kontrola.
Mask je izjavio da ovakvi roboti u budućnosti treba na sebe da preuzmu fizički rad, koji će onda za ljude predstavljati samo stvar izbora.
“Tesla Motors” i “SpaceX” su u ekspanziji: Maskov koncern je objavio da je prvi put u kvartalu jedne godine ostvario dobit koja je prešla milijardu dolara. Njegova podružnica “Neuralink” se takođe širi, a njen glavni zadatak predstavlja razvoj moždanih implantata koji treba da povežu ljude i računarske mašine.
TRANSPORT
Električni teretni brod bez posade
Prevoz tereta autonomnim prevoznim sredstvima je postao realnost. Dronovi i autonomni kamioneti su već u upotrebi, a uskoro na put treba da krene prvi električni teretni brod koji neće imati ljudsku posadu. U pitanju je plovilo “Yara Birkeland” norveške kompanije “Yara International”, koje bi trebalo da počne da saobraća pre kraja ove godine. Njegova prva ruta će biti od Heroje do Brejvika, pod budnim nadzorom tri udaljena kontrolna centra. Prvo putovanje ovog broda, na čijem konceptu se radi od 2017. godine, trebalo je da se dogodi prošle godine, ali je zbog pandemije moralo da bude odloženo.
Inače, “Yara” nije prvi brod bez bez ljudske posade, pošto je autonomni finski trajekt zaplovio još 2018. godine, ali ovo je prvi potpuno električni model. Pokreću ga dva pogonska sistema ukupne snage 900 kW, i može da razvije brzinu od 13 čvorova (24 km/h). Posedovaće ogromni baterijski modul kapaciteta 7 MWh, pa će najveći praktičan problem biti utrošak vremena potrebnog za njegovo punjenje.
Kompanija “Yara International” očekuje da će brod “Yara” biti zamena za oko 40.000 putovanja kamionom godišnje, čime će drastično biti smanjena emisija ugljen-dioksida i azotnog oksida u Norveškoj, koja se generalno oslanja energiju hidroelektrana. Brod će istovremeno dati doprinos smanjenju saobraćajnih gužvi na kopnu.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|