TEMA BROJA -
Jovan Cvijić
SANU u spomen svom predsedniku
O delu bez predrasuda
Sto pedeset godina od rođenja, ime Jovana Cvijića, gotovo mitskog srpskog naučnika, profesora geografije, rektora Univerziteta u Beogradu i predsednika Srpske kraljevske akademije izgovara se s ponosom i poštovanjem. Neko je primetio da nema urbanog mesta u Srbiji a da nema ulicu s Cvijićevim imenom. Dvanaestak osnovnih i srednjih škola, od Prijedora do Štrpca podno Šare, i jedan naučni institut, nazvano je po velikanu iz Podrinja. Njegov lik se nalazi na novčanici od 500 dinara. Verovatno je to jedinstven primer u svetu da je lik geografa na nacionalnoj novčanici. Tako je Cvijić uz Dositeja, Vuka, Pančića, Teslu Pupina i Andrića najprisutniji u svakodnevnom životu našeg čoveka.
Na dan njegovog rođenja, 12. oktobra po novom kalendaru, Srpska akademija i njen Geografski institut organizuju međunarodni skup „Vek i po od rođenja Jovana Cvijića“. Današnji srpski besmrtnici imaju kabinete u zdanju koje je sagrađeno kada je Cvijić bio na čelu Akademije. I sa ovog skupa, kao i sa prethodnih, u raznim prilikama, kao što su bile tridesetogodišnjica i pedesetogodišnjica smrti, ili stogodišnjica rođenja biće objavljen „Zbornik radova“ za koji su referati već napisani.
|
Prvi je otkrio
tragove
ledenog
doba na
Balkanu (Lednička jezera na Rili) |
Nažalost, Akademija još nije izdala njegovu prepisku, niti njegovu drugu zaostavštinu u svom arhivu (rukopisi, recenzije njegovih radova u inostranim časopisima, agencijski i novinski izveštaji o njegovom javnom radu pre i posle Prvog svetskog rata).
Toliko toga je već rečeno o Cvijićevom delu, njegovom društvenom i političkom radu, njegovoj ličnosti i karakteru, ali to delo kao i svako drugo podleže stalnom preispitivanju. Nekoliko kritičkih ogleda (V. Stojančević, P. Džadžić, D. Jeremić o Cvijiću kao misliocu, A. Grubić u komentaru drugog izdanja Geomorfologije I, B. Jovanović), u obilju „panigiričke“ literature, upravo govori i o drugačijim pogledima na Cvijića.
Čuvati se gorodosti
Sam Cvijić kao da je amnestirao potonje kritičare kada je ovako mislio o svom naučnom radu (1924): „...U koliko iz veće istorijske daljine bude posmatran moj rad od strane boljeg naučnika, moći će se i bolja ocena dati. Ali, ističe, ja nikada ne zaboravljam ovo: kad se uzmu dugi razmaci vremena, sve su istine privremene. Mi smo se svi u nauci penjali jedni drugima na ramena. Ničega se više ne treba čuvati od gorodosti“.
Nije otišao u Prag
Cvijić nije bio od onih koji lako napuštaju svoju zemlju, čak ni kada je bio zvanično pozvan da bude profesor na Karlovom univerzitetu u Pargu.
Živeo je u vreme dva srpsko-turska rata, dva balkanska rata, na kraju Velikog rata. Kada je 1902. godine imao priliku da ode u Beč, a zatim na Praški univerzitet, on taj odlazak odlaže. U međuvremenu dolazi do majskog prevrata, smene dinastija, prilike u Srbiji se sređuju i on razmišlja o prerastanju Velike škole u pravi univerzitet. I Cvijić se austrijskim prosvetnim vlastima toplo zahvaljuje na izboru, objasnivši zašto ne može da se prihvati časti koja je ukazana i njemu i državi Srbiji. Ostaje u maloj, pretkumanovskoj Srbiji, na današnjem Studentskom trgu, nekadašnjoj Velikoj pijaci, da nam ostavi više od 10.000 strana u knjigama i manjim publikacijama od kojih su neke veće od školskog dnevnika, geografske i etnografske karte (karta Ohridskog jezera i danas se može koristiti bez ikakve korekture), poruke i pouke trajne vrednosti. |
- Napredak u svim naukama i vremenska distanca nameću da se ponovo razmotri njegov značaj za mnoge nauke kojima se bavio: fizičku geografiju (geomorfologija, glacijacija, speleologija, limnologija), geologiju (geotektonika, regionalna geologija), antropogeografiju, demografiju, proučavanje naselja, političku antropogeografiju, etnologiju - kaže akademik Vidojko Jović, predsednik organizacionog odbora konferencije o Cvijiću.- Zbornik predstavlja novi, savremeni pogled na Cvijićevo obimno delo, koji uključuje njegov neprolazni doprinos nauci i promene u odnosu na njegovo vreme koje su nastale detaljnijim i obimnijim istraživanjima.
U monografija o Cvijiću dat je, između ostalog, osvrt na društvenu i političku aktivnost J. Cvijića za vreme Prvog svetskog rata i posle rata na Mirovnoj konferenciji (M. Radojević) i obuhvaćen celokupni Cvijićev opus u nekoliko nauka: geotektonika, hidrologija, geomorfologija, etnologija, njegov rad u Srpskom geografskom društvu (S. Stanković) i Akademiji (S. Božić)… Prvi put će se u jednoj spomenici posvećenoj Cvijiću naći izbor iz njegove veoma bogate prepiske, vođene na više jezika, i određene stranice iz sačuvanih beležnica koje pokazuju njegov način rada i razmišljanja pri terenskim istraživanjima.
Njegov Geografski fakultet dočekuje s topedesetu godišnjicu s jednom novom strukturom. „Geografski zavod koji je Cvijić osnovao 1893. godine pri Velikoj školi izrastao je u Geografski fakultet koji danas ima pet studijskih grupa: geografiju, demografiju, životnu sredinu, turizam i prostorno planiranje. Geografija je najstarija, a zatim, prostorno planiranje. Fakultet je već u martu popunjen maturantima što znači da nešto vredimo u Srbiji“, kaže Stevan M. Stanković, profesor emeritus ovog fakulteta, pisac popularne knjige „Jovan Cvijić darovita i osećajna duša“.
Stanković ovim povodom podseća da je Cvijić tri puta u naučnoj karijeri pomerao granice nauka kojima se bavio:
- Prvi put u oblasti karsta, drugi put u domenu glacijacije. Njegovi bečki profesori mislili su da je ledeno doba bilo samo u Alpima, a Cvijić im posle jednog putovanja po istočnoj Srbiji odgovara da je sa vrha Midžor na Staroj planini gledao bele kape Rile. Krajem XIX veka odlazi u južnu Bugarsku i na Rili pronalazi 32 cirka, udubljenja u kojima su u vreme ledenog doba postojali lednici, i 102 „gorska oka“, lednička jezera. Treći put pomera granicu svetske nauke iz sasvim drugačije discipline - antropogeografije. Cvijić je antropogeografiju smatrao najvažnijim delom geografije zato što se ona bavi sveukupnim odnosom prirode i čoveka, prirode i ljudskog društva u najširem smislu. On otkriva u tom odnosu direktne i indirektne uticaje, spoljašnje i unutrašnje veze, odvajanje i prožimanje, sinhrono i asinhrono, zonalno i azonalno. Sve nam se to i danas javlja u bezbroj primera i slučaja.
Istražujući poreklo seoskih naselja i stanovništva Srbije, Stare Srbije, Makedonije, Bosne i Hercegovine, Cvijić je sa saradnicima ispitao 780.000 ljudi. Prikupljena je ogromna građa. „Danas se ponovo suočavamo s talasom migracija, koje treba istražiti, najpre one prisilne, za vreme Drugog svetskog rata i poslednjih sukoba na tlu Hrvatske (tokom operacije etničkog čišćenja Kninske krajine 'Oluja', s Kosova i Metohije posle NATO bombardovanja i američke okupacije, a onda ove evropskog i svetskog značaja - veli Stanković. Svakodnevno se reke izbeglica sa Bliskog i Srednjeg istoka, roga Afrike i Libije slivaju na Balkan ili obale Italije. Najveći deo njih preko Srbije nastoji da se domogne Nemačke i skandinavskih država. Jovan Cvijić ih je prosto predosećao. Jer ljudi u potrazi za boljim životom, za mirom, za uslovima u kojima će moći da stvaraju napuštaju rodnu grudu.
Nedovršene etnološke teme
Iako je po naučnoj vokaciji i obrazovanju geograf, Cvijic je nesporno u srpskoj nauci, a moglo bi se kazati i u čitavoj balkanistici, začetnik etnografskih i etnoloških istraživanja. O Cvijiću kao utemeljivaču “nauke o narodu”, dr Dragana Radojičić, direktor Etnografskog insituta SANU, veli:
- Cvijićeva ključna uloga u markiranju etnologije kao obrazovne i naučne discipline u Srbiji - od “nauke o narodu” do savremenih antropoloških radova - nesumnjiva je i nesporna, uprkos tome što je izazvala brojna ukrštanja pera i sučeljavanja opozitnih stavova brojnih naučnika i stručnjaka različitih generacija i profila. Njegova delatnost pada u vreme kada se etnologija u nas i u svetu tek formirala kao nauka, a antropogeografska škola, čiji je on nosilac, obeležila je početke razvoja etnologije kao nauke u Srbiji.
Teme koje su zaokupljale J. Cvijića pripadaju “klasičnoj etnologiji (kulturni pojasevi, migracije, materijalna kultura, posebno izgled naselja, odevanje, privreda, pa i psihički tipovi)”. Bez obzira na polemičke stavove i disparatne tonove, još uvek se u našoj nauci sagledava i analizira sveobuhvatni opus Cvijićev i njegov značaj za antropogeografiju i etnologiju Balkanskog poluostrva, posebno za pitanja migracija i stanovništva, tipologije i klasifikacije naselja, najvažnijih kulturnih pojaseva i zona civilizacija, rekonstrukcije tipova balkanskih kuća, privredne delatnosti balkanskih naroda, pri čemu se najviše spori oko psihičkih tipova i varijeteta naroda.
Potrebno je naglasiti, podvlači dr Radojičić, da je Cvijić sebe smatrao geografom, i to fizičkim geografom, ali od 1895. godine, kada je počeo da drži kurs iz etnografije na Velikoj školi, otpočinje njegov “energičan i organizovan naučni rad na ovom polju”, i napominje da je iz okrilja Velike škole etnologija podignuta na stepen univerzitetske nauke. Prvi stalni nastavnici bili su Jovan Erdeljanović i Tihomir Đorđević, naši najistaknutiji etnolozi pre Drugog svetskog rata. Oni su, zajedno sa Cvijićem, stvorili nezaobilaznu zbirku značajnih etnoloških radova - Srpski etnografski zbornik .
Žal za drugim delom Uspomena
Profesor Stanković, a mislimo da u tome nije izuzetak, žali što Cvijić svoju autobiografiju nije dopunio barem sa dva poglavlja, o godinama na Velikoj školi i o trogodišnjem na naučnom usavršavanju u Beču. „Možemo samo domišljati s kakvim bi Cvijić književnim stilom opisao taj deo svog života, ako imamo u vidu način na koji nam je dočarao svoje detinjstvo i gimnazijsko školovanje u Šapcu i Beogradu“. |
Interdisciplinarnost, studioznost, inovativnost i povezivanje sa međunarodnim naučnim institucijama i pojedincima svakako ostaju vredne odlike Cvijićevog rada. Međutim, dr Radojičić ukazuje da su, i posle jednog veka, mnoge teme koje je on pokrenuo ostale nedovršene. Cvijićevo nasleđe omogućava povezivanje prošlosti sa sadašnjošću i poziva buduće generacije etnologa i antropologa da se, ohrabreni njegovim primerom, oslobode dominacije jedne discipline i jednog pravca, ili slepog sleđenja naučnih trendova, te da na nov način osvetle prostore koje je on otvorio.
Istina, tokom poslednih dvadeset godina u Srbiji je došlo do vidljivog interesovanja za etnološka i antropološka znanja. Etnologija se razvila u ozbiljnu i respekta dostojnu nauku. Cvijićeva antropogeografska škola je ugašena, a da potonje generacije nisu iznedrile nov originalan pristup. Osvrt na Cvijićevo delo donosi zaključak da njegova obimna zaostavština zaslužuje novo kritičko vrednovanje i višeslojno iščitavanje, neopterećeno ideološkim teretom i površnim, pomodnim pogledima.
Jedan od onih koji Cvijićevo delo, a pre svega njegove radove o etnopsihologiji južnih Slovena, čita u drugačijem ključu i u kontekstu velikih istorijskih, društvenih i demografskih promena, jeste i dr Bojan Jovanović, naučni savetnik Balkanološkog institute SANU. Na meti Jovanovićeve kritike je Cvijić kao geopolitičar i Cvijićevo jugoslovenstvo kao svojevrsno falsikovanje naučnih rezultata, ideološko i političko u njegovom delu. Naravno i njegovi psihički tipovi, koji su odražavali etnografsko stanje početkom dvadesetog veka. A od tada se mnogo toga promenilo.
Jovanović veli da je osnivač naše naučne etnopsihologije “iako ne psihološki, politički idealizovao dinarski tip kao osnov novog nacionalnog, državnog i civilizacijskog zajedništva, a tumačenjem ovog tipa razvijao ideologiju jugoslovenstva”. Po njemu, Cvijić je bio neko ko je nastojao da budućnost južnih Slovena sagleda “ u okviru jednog novog nacionalnog zajedništva”, odnosno “geopolitičar i projektant jednog novog psihičkog tipa u okviru ideje i koncepcije jugoslovenstva”.
- U tom smislu i njegovi radovi, zaključuje B. Jovanović, koji se po svojoj fakturi, koncepciji i metodu odlikuju strogim naučnim postupkom, sadrže, kako je primećeno, i određene formalne karakteristike dobre političke i publicističke literature. Iako se klonio dnevne politike i učešća u stranačkim borbama, Cvijić je nastojao da svoj patriotizam iskaže odnosom prema političkim idejama koje su imale i dugoročni značaj po srpski narod.
M. R.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|