MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 55
Godina X
Januar - Feb. 2013.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

TEMA BROJA - ŽELEZNICE

 

 

Projektantska čuda

Šarganska osmica

Uoči početka Prvog svetskog rata, Kraljevina Srbija je započela radove na povezivanju železničkom prugom uskog koloseka sa Austrougarskom. Planirano je da se od Beograda preko Mokre Gore, Višegrada i Sarajeva dođe do Dubrovnika. Sa juga prugu su radili Austrijanci a Mokra Gora bila je označena kao mesto spajanja. Međutim, izbio je rat i radovi su prekinuti.

Posle sklapanja mira, Srbija je 1922. nastavila sa radovima na svom delu. Najteže je bilo preko Šargan planine, području spajanja pruga iz dva suprotna pravca, gde je trebalo izvesti projektantski podvig i napraviti „osmicu“ zbog oko 300 m visinske razlike između mokrogorske kotline i šarganskog prevoja. Jednom austrougarskom zarobljeniku, osuđenom na doživotnu robiju, ponuđeno je da projektuje prugu a da zauzvrat bude oslobođen. On je prihvatio ponudu i dao se u rad, ali se radnici koji su kopali tunel sa dve strane nisu sreli na sredini kada je po planu trebalo i inženjer se ubio. Nedugo potom, pregledajući njegove proračune, drugi inženjer je uočio grešku i uskoro je došlo do probijanja tunela.

Šarganska osmica je graditeljsko čudo na prostoru između Mokre Gore i Kremana, sa velikim brojem mostova i 20 tunela, od kojih je Šarganski dugačak 1660 m. Po broju tunela i mostova, sa retko strmim usponom i prugom koja se uvija uz planinu praveći oblik koji liči na broj osam, Šarganska osmica je jedinstvena u Evropi. Tom prugom vozovi su saobraćali tačno 49 godina i 25 dana, sve dok nije procenjeno da je voz uskog koloseka neisplativ.

Ipak, prugom i danas tutnje vozovi, ali samo kao turistička znamenitost Zlatiborskog kraja.

Karakteristike

Pravac: od Šargana do Višegrada

Širina koloseka: 760 mm

Najveći uspon: 18 promila

Najmanji radijus: 120 m

Početak rada: 15. januara 1925.

Zatvaranje: 28. februara 1974.

Ponovno otvaranje: 30. avgusta 2003.

 

 

 

Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete
»   ON LINE PRODAJA

6 digitalnih izdanja:
5,40 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,44 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters


Prelistajte besplatno primerak
Planeta Br 48


» ŽELEZNICE - PLAKAT

CLICK to enlarge

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2014. PLANETA