MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
Planeta Br. 95 | PERIODNI SISTEM ELEMENATA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 95
Planeta Br 95
Godina XVII
Mart - April 2020.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 95
Mart 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

AERONAUTIKA

 

V. Milojević

Novi vazduhoplovi

Poleteli „777x” i „kit”

 

Početak ove godine su obeležila dva značajna događaja u vazduhoplovstvu. Krajem januara, novi model kompanije „Boeing” sa oznakom „777x”, uspešno je obavio svoj prvi let, a svoj prvi krug oko aerodroma napravio je i novi „Airbus”-ov „kit”- specijalni transportni avion „beluga xl”

AERONAUTIKA

„Boingova” nova putnička letelica se od svojih prethodnika razlikuje po prvi put primenjenoj tehnologiji promenljive geometrije sâmih krajeva krila, tačnije mogućnošću preklapanja vrhova. Tokom leta, krila su celom dužinom u ravni, njihov raspon je 71,6 m i avion ima optimalnu površinu za krstarenje. Na zemlji međutim, vrhovi krila se podižu vertikalno u visinu 3,3 m, poprimajući oblik tzv. „vingleta”, čime raspon krila pada na 65 m. Na ovaj način je omogućen lak pristup terminalima svih značajnih aerodroma u svetu. Podsetimo, kada je 2007. godine u upotrebu uveden „airbus A380”, raspon njegovih krila od skoro 80 m je stvorio velike probleme; mnogi aerodromi su morali da ulože velika sredstva za promenu terminala i prihvat ove letelice.

AERONAUTIKA

„777x” će, po najavama iz „Boeinga”, u odnosu na konkurentske proizvode, pre svega „Airbusov A350”, biti značajno ekonomičniji. Za razliku od ranijih modela „777” serije, konstrukciju njegovog trupa najvećim delom čine kompozitni materijali, kakvi se od 2011. godine koriste u izradi njegovog nešto manjeg brata iz serije „Boeing 787 dreamliner”. Opremljen ultra-ekonomičnim motorima GE9X, koji imaju 5% manju potrošnju goriva uz očuvanje istih preformansi, „777x” će, uz ostala konstrukcijska unapređenja, po računicama „Boeinga” kompanijama koje ga budu uveli u svoju flotu omogućiti potencijalnu uštedu od oko 13% po sedištu/putniku.

AERONAUTIKA

Boeing 777x

 

AERONAUTIKA

AERONAUTIKA

„Airbusov” avion „beluga XL”

„Boeing 777x” ima veće prozore i modifikovanu kabinu predviđenu da primi veći broj putnika u odnosu na bilo koji raniji model „777”. Tržištu će biti ponuđene dve podserije novog aviona: „777-8”, koja će moću da primi 384 putnika uz dolet veći od 16.000 km, i „777- 9” sa kapacitetom od 426 putnika i doletom od oko 13.500 km. „Boeing” planira da „777x” krene u prodaju početkom sledeće godine, a osam aviokompanija su već sklopile ugovor sa tom američkom kompanijom („British Airways”, „Emirates”, „Lufthansa” i „Singapore Airlines”. Pre isporuke prvog vazduhoplova, američka agencija za avijaciju FAA mora da sertifikuje no- AERONAUTIKA Novi vazduhoplovi Poleteli „777x” i „kit” 14 www.planeta.rs Početak ove godine su obeležila dva značajna događaja u vazduhoplovstvu. Krajem januara, novi model kompanije „Boeing” sa oznakom „777x”, uspešno je obavio svoj prvi let, a svoj prvi krug oko aerodroma napravio je i novi „Airbus”-ov „kit”- specijalni transportni avion „beluga xl” vi vazduhoplov i izda detaljna uputstva o uslovima za korišćenje preklopnih krila.

Novi specijalno dimenzionisan „Airbusov” avion „beluga XL” se takođe vinuo u visine. Prvi operativni let tog, kako ga mediji često nazivaju, „letećeg kita”, „Airbus” je realizovao 9. januara ove godine. Ogromnom „airbusu A380”, „boeingu 747”, „antonovima 124 i 125”, sada se pridružila još jedna džinovska letelica. Evropski proizvođač planira da proizvede samo šest jedinica ovog aviona, koji su u predviđeni za prevoz teških i gabaritnih tereta, ali ne i za upotrebu u putničkom saobraćaju. „Beluga XL” će dobiti važnu ulogu upravo u proizvodnji i transportu komercijalnih putničkih aviona. Ovi „džinovi” su nameski projektovani za prenos velikih delova drugih aviona koji su u izradi, u svom trupu.
„XL” je nadogradnja originalne „beluge” bazirane na konstrukciji „airbusa A330”, koja je u upotrebi od 1995. godine. Inženjeri kompanije „Airbus” spustili su kokpit i iznad njega postavili ogroman teretni prostor, pa je avion dobio neobičan oblik koji podseća na najvećeg sisara na svetu. „Beluga XL” u odnosu na svog prethodnika ima 6 m duži i 6 stopa širi kargo prostor, u koji se teret spušta odozgo, radi lakšeg utovar i istovara. Širina tereta koju ovaj džin može da primi u svoj „trbuh” iznosi punih 8 m. Tako on može da preveze oba krila „airbusa A350” u jednoj turi, što u starijoj „belugi” nije bilo ostvarivo. Poboljšana je aerodinamika trupa, a izvršene su i korekcije na repnom delu (povećan za 2 m), kako bi bila osigurana veća stabilnost letelice.
„Belugu XL” pokreću dva snažna „rolls-roice trent 700” motora. Pilotiranje „belugom” neće se mnogo razlikovati od letenja „airbusa A330”, pa će ovom gigantskom letelicom, uz kratku doobuku, moći da upravljaju piloti koji imaju sertifikat za „A330”. Nova „beluga” će uskoro početi da povezuje „Airbusove” fabrike u Tuluzu, Hamburgu i Tianjinu, kao i ostale snabdevače delovima i komponentama za vazduhoplove.



        

V. Milojević

 



Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

» 10 GODINA PLANETE

free counters Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 93
Planeta Br 91
Godina XVII
Novembar - Decembar 2020.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2020 PLANETA